19 oktober 2022

Douchen, eten of verwarmen

Vandaag spraken we over een stukje van de begroting. Onder andere het stukje waar energie in zit. Zuid-Holland investeert met dit college vooral in kennisdelen en minder in concrete maatregelen bij mensen thuis om te helpen energie te besparen of opwekken. Het is precies dit laatste waar wij al jaren voor pleiten, mensen thuis achter de voordeur helpen energiebesparen en opwekken. Zo kunnen we écht iets betekenen in de levens van mensen! Hieronder wat ik vanavond zei over energie.

Douchen, eten of verwarmen

Keuzes waar Zuid-Hollanders nu voor staan.

Fundamentele en ingrijpende keuzes die voor ons begrip onvoorstelbaar zijn, slechts weinigen van ons zullen deze keuzes moeten maken.

Als er ooit een moment was om écht het verschil bij inwoners te maken, dan is het hier en nu

U hoort ons al jaren pleiten voor écht helpen bij mensen thuis, helpen met energiebesparen en opwekken, we zijn blij dat dit bij D66, PvdA en GroenLinks weerklank vindt. Dank daarvoor.

Wat kunnen wij als provincie dan doen? Ik noem een paar opties om energiearmoede tegen te gaan:

Een eigen, Zuid-Hollandse energiemaatschappij oprichten waarbij de winsten terugvloeien naar de provincie en weer in nieuwe investeringen gestoken kunnen worden (in plaats van in de zakken van de energiemaatschappij te komen)

Energiecoöperaties steunen als provincie (ook financieel)

Verduurzamen bij die mensen die ons nu het hardste nodig hebben (isoleren, zonnepanelen plaatsen etc.)

Als provincie panden en voertuigen verduurzamen van bijvoorbeeld voedselbanken, scholen, buurthuizen etc.

Zo kunnen wij écht het verschil maken in deze barre tijden!