Armoede kan aangepakt worden met een rechtvaardige energietransitie

16 juni 2021

Armoede kan aangepakt worden met een rechtvaardige energietransitie

Mensen met minder geld, wonen vaker in woningen die slechter geïsoleerd zijn en kunnen verduurzaming (isolatie, zonnepanelen, HR ketels) niet zelf betalen. Mensen met minder geld wonen vaker in slecht onderhouden huurwoningen. Mensen met minder geld hebben zodoende vaak een hogere energierekening óf zij durven helemaal niet meer te stoken. In beide gevallen lijden zij aan energiearmoede. De enorme veranderingen op het gebied van duurzaamheid en energie én de enorme hoeveelheid geld die de overheid hierin steekt, zouden een perfecte kans bieden om mensen uit deze energiearmoede te krijgen. Zo kun je woningen van minima isoleren, HR ketels subsidiëren (want ja, dat is nog steeds gas maar vaak zoveel duurzamer dan de ketel en boiler die er nu hangt), zonnepanelen helpen plaatsen en zonneboilers helpen bekostigen, zowel bij huur- als koopwoningen. Zo laat je die mensen die het het hardste nodig hebben, als eerste meeprofiteren. Dat is dan ook waar Frank Johan en ik in de provincie Zuid-Holland voor pleiten. Diverse partijen zijn het met ons eens, maar puntje bij paaltje gaan veel subsidies toch naar bedrijven en grote projecten. Zonde! Er is nog zoveel te winnen bij mensen achter de voordeur (zowel voor de mensen zelf als voor de hele energietransitie). En, zo bepleit de SP al jaren, door mensen te helpen energie te besparen hoeven we ook minder nieuwe duurzame energie op te wekken. Een absolute win-win situatie!