Domste fout in lange tijd: 7 jaar langer een slechte concessie

12 oktober 2022

Domste fout in lange tijd: 7 jaar langer een slechte concessie

De afgelopen jaren pleitte de SP bij herhaling voor nieuwe treinen op de MerwedeLingeLijn, vanwege het nu ontbreken van toiletten, gezondheid van medewerkers en de capaciteit van de huidige treinen. Tegelijkertijd is de SP sinds het begin van de concessie zeer kritisch over het functioneren van de concessie en concessiehouder. Daarom had ik deze bijdrage toen we het vandaag hadden over nieuwe treinen gecombineerd met 7 jaar verlenging van Qbuzz.

Laat ik beginnen met felicitaties aan de Gedeputeerde over het voor elkaar krijgen van het inbouwen van het veiligheidssysteem in nieuwe treinen! Lekker bezig!

Dan dat waar de SP zich enorme zorgen over maakt. Nooit eerder werkten wij als Staten zo samen om een bedrijf aan te spreken op wanprestaties. We organiseerden samen hoorzittingen, stelden regelmatig bijna statenbreed vragen en ook in de commissie kwamen we samen op voor reizigers en medewerkers.

Nu ligt het wonderlijke voorstel voor om het bedrijf waar dit over gaat, Qbuzz, nóg 7 jaar langer de exploitatie van de betreffende rampconcessie uit te laten voeren. 7 jaar.

Ik kan u vertellen dat dit, 15 jaar terugkijkend, denk ik het domste besluit is van de afgelopen 15 jaar. (en er waren best heel veel domme besluiten)

Ik werd de afgelopen dagen dan ook overspoeld door berichten van boze en wanhopige medewerkers en ook reizigers zeggen in toenemende mate ‘doe mij maar de auto’.

Dan over Marktwerking

Wat nu voorgesteld wordt is niet hoe markwerking werkt. Andere bedrijven krijgen geen kans op deze goudomrande regeling én wij krijgen geen kans op het stellen van betere eisen in een nieuwe concessie. Andere OV bedrijven hebben zo alle reden ons voor de rechter te slepen (u kent onze mening over marktwerking in het OV: publieke diensten horen in publieke handen, maar u koos voor dit systeem dan moet u zich ook aan de regels houden)

Qbuzz komt, na jaren van wanbeleid en wanpresteren, hier nu met een dik goudomrande regeling vanaf. Wij dragen samen met I&W nagenoeg alle kosten en zij slechts een stukje risico. Absurd.

Wat dan wel? Welke alternatieven zijn er?

We kunnen de treinen in eigen beheer aanschaffen en pas aan de volgende vervoerder te verkopen. De concessiewisseling kan dan gewoon plaatsvinden omdat de medewerkers dan immers meegaan.

Dan kan Qbuzz de treinen op het moment dat de concessie afloopt verkopen (eind 2026) en de nieuwe vervoerder met de nieuwe treinen starten op 1 januari 2027. Een clean cut waarbij de medewerkers die nu op de trein werken de continuïteit verzorgen die nodig is omdat zij mee over gaan naar de nieuwe vervoerder.

Dat er dan geen inschrijvingen zouden komen is ook het failliet van dit systeem, want zo is het algemeen belang niet leidend maar de markt.

We kunnen ook zo snel mogelijk een nieuwe concessie in de markt zetten, zodat de nieuwe vervoerder de nieuwe treinen aan kan schaffen en met de nieuwe treinen kan starten.

Ook is een optie trein en bus los te knippen om in ieder geval de bus niet 7 jaar langer bij Qbuzz te houden.

Reacties

Dom besluit dat Qbuzz nog 7 jaar uitstel krijg er is nu al geen alternatief voor het vervoer bus zoals treinen. Laat staan. Hoop dat het snel voor bij gaat. Vind het ook dom dat gemeenten Qbuzz heeft aan genomen om in de regio het vervoer te verzorgen. Er vallen alleen maar bussen en trein van Qbuzz uit. We kunne klagen wat we willen niks helpt.

Ach, opnieuw een aanbesteding uitzetten geeft in ieder geval de mogelijkheid om een bedrijf nog goedkoper een concessie te laten draaien. Want daar gaat het om, de knaken. En dan achteraf zeuren dat een bedrijf een "je krijgt waar je voor betaald" beleid voert.

Beste Ruud,
Wat de SP betreft draait het om goed vervoer, eerlijke lonen en winst voor het milieu. Daarnaast willen wij stoppen met aanbesteden en naar een overheidsbedrijf voor ons OV.