h

Merwede Lingelijn

12 oktober 2022

Domste fout in lange tijd: 7 jaar langer een slechte concessie

De afgelopen jaren pleitte de SP bij herhaling voor nieuwe treinen op de MerwedeLingeLijn, vanwege het nu ontbreken van toiletten, gezondheid van medewerkers en de capaciteit van de huidige treinen. Tegelijkertijd is de SP sinds het begin van de concessie zeer kritisch over het functioneren van de concessie en concessiehouder. Daarom had ik deze bijdrage toen we het vandaag hadden over nieuwe treinen gecombineerd met 7 jaar verlenging van Qbuzz. 

Lees verder
28 mei 2015

Zou het dan eindelijk?

Gisteren las ik dit bericht in het AD. Het niet meer hoeven in- en en uitchecken als je overstapt naar een andere vervoerder zou eindelijk in zicht moeten komen. Nou ja, in zicht... er zou eind volgend jaar zicht moeten zijn op een oplossing en als dat niet zo is gaat de minister met regels komen (als je dat goed leest, kan dat zicht moeten zijn op of anders met regels komen, nog best lang kunnen duren). Dat zou tijd worden, want het huidige systeem zorgt voor een hoop ergernissen, gemiste treinen en ook extra kosten. In alle eerlijkheid moet ik het nog maar zien, met alle mitsen en maren die ik nu zie, of dit ook echt op korte termijn geregeld zal zijn... Maar ik hou hoop! Vooral ook omdat onze Kamerfractie hier bovenop zit en de minister bij de les houdt.

Lees verder
19 juni 2012

Reizigers niet meer voor dichte deur op Boven Hardinxveld

Het is eindelijk zo ver, nadat de treinen van de Merwede Lingelijn al vier keer per uur op Boven Hardinxveld stopte, gaan de deuren nu ook alle vier de keren open. Het is in eerste instantie weliswaar een proef, maar het is een stap in de goede richting. Eerder stond ook al op de informatie borden boven het perron in Dordrecht dat alle 4 de treinen hier zouden stoppen, stond de trein ook stil bij dit station, maar konden de reizigers twee van de vier keer de trein niet in of uit. Dit leidde tot veel irritatie en verwarring bij reizigers.  Eerder vroeg op dit weblog en in de media al aandacht voor dit probleem, hierbij kondigde ik aan vragen te stellen als het overleg tussen Provincie en Arriva hier niet snel duidelijkheid over zou geven. Deze vragen zijn voor nu gelukkig overbodig!

Lees verder
22 mei 2012

Onduidelijkheid station Boven-Hardinxveld

Sinds enige tijd heeft Hardinxveld-Giessendam 3 treinstations, waarvan Boven-Hardinxveld er één is. Het plan was om hier 4 keer per uur een trein te laten stoppen. Dit gebeurd op dit moment ook, maar de deuren gaan slechts 2 keer per uur open. Dit zorgt voor erg veel onduidelijkheid, zowel in de trein als op het station. Het plan was dat als de trein 4 keer per uur zou gaan rijden, hij bij de opening van het station deze ook 4 keer per uur zou bedienen. Maar dit is uitgesteld, vanwege de dienstregelingsproblemen denk ik. Nu kan ik me dat best voorstellen, want de problemen op de lijn zijn er echt (om dat te voorkomen wilde de SP ook dubbel spoor, maar helaas had dat 4 jaar geleden geen meerderheid). Maar de trein stop wel elk kwartier, staat meestal ook behoorlijk lang stil (heel lang, zou ik zelfs durven zeggen) maar toch gaan dan de deuren niet open. Dan ga je je toch afvragen wat dan het logistieke probleem is met het open doen van de deuren. En ja, dan is de ergernis van reizigers niet zo vreemd. Over een paar weken gaat er besloten worden of de treinen snel ook de deuren open zullen doen op dit station, als dit niet snel is, zal ik er schriftelijke vragen over stellen in de Provincie, want dit kan natuurlijk niet zo!

Lees verder
14 december 2011

Opstartproblemen?

De afgelopen weken gaat het helaas alles behalve soepel op de Merwede Linge Lijn. De ene vertraging stapelt zich op de andere, steeds meer treinen vallen uit, er worden steeds minder vaak kaartjes geknipt en ga zo maar door. Dit is natuurlijk heel zonde en jammer, want het ging juist zo goed sinds Arriva op deze lijn reed. Nu zou je kunnen denken dat dit allemaal opstartproblemen zijn. Problemen bij het beginnen met een kwartiersdienst, en problemen bij het gebruiken van de nieuwe stations. Maar ik heb helaas het idee dat het meer is dan dit, namelijk een veel te strakke dienstregeling die bijna niet uit te voeren is. Als dit het geval is, is dat natuurlijk zeer kwalijk.

Lees verder
1 juni 2011

Overpad Gorinchem weer open!

Vandaag wordt het overpad voor minder valide mensen bij station Gorinchem weer open gesteld. In eerdere berichten op dit weblog heeft u kunnen zien dat het station maanden lang heel slecht bereikbaar geweest is voor minder validen omdat ProRail het overpad gesloten had. Er is een hele hoop overleg, veel berichten in de media en een forse actie van de gebruikers(met dank aan de enorme inzet van het Gorinchems Gehandicapten Platform) en de SP voor nodig geweest om ProRail zo ver te krijgen dat het overpad weer geopend werd.

Lees verder
26 maart 2011

Actievoeren helpt!

Gisteren heb ik met ruim 90 mensen, waarvan een groot deel minder valide, op station Gorinchem gedemonstreerd. Dat is natuurlijk een geweldige opkomst, dit maakte het samen met het prachtige weer een hele mooie actie. Naast het Gorinchemse gehandicapten platform en stichting Makkers waren er ook verschillende politieke partijen om hun steun te betuigen. Natuurlijk waren er verschillende SP`ers uit de hele regio aanwezig om steun te betuigen, wij zijn ook al vanaf het begin bij deze actie betrokken. Zelfs de wethouder was aanwezig om duidelijk te maken dat de hele gemeente vind dat dit niet langer zo kan.

Lees verder
9 maart 2011

Maximabrug eindelijk in zicht

Als je door van een voorstel in de 2e kamer, gemeenteraad of in mijn geval de staten van Zuid-Holland een voorstel doet en binnenhaald is dat mooi. Als het voorstel dan ook nog wordt uitgevoerd is dat helemaal mooi. Zeker wanneer dat voorstel ondersteund werd door honderden handtekeningen van inwoners.

Lees verder
23 februari 2011

Dichtgeschroefde hekken?

Nou had ik ProRail het voordeel van de twijfel gegeven en de actie voor een rolstoeltoegankelijk station uitgesteld. Maar maandag hoorde ik dan toch weer dat ze de hekken naar het overpad dichtgemaakt hebben. Daar zakt je broek toch van af?Ik heb meteen opheldering gevraagd aan de gedeputeerde, die mij helaas meldde dat het overpad niet hersteld gaat worden. Rolstoel reizigers worden buiten de spits, als ze op tijd bellen dat ze in de trein zitten(lekker onafhankelijk en zelfstandig), op spoor 1 binnen komen. Dit spoor is wel rolstoel toegankelijk. Buiten de spits moeten ze mee naar Hardinxveld of naar Arkel om daarvandaan met een taxi naar de bestemming gebracht te worden. Dat kan toch niet?!

Lees verder
5 februari 2011

Update: Station Gorinchem onbereikbaar voor rolstoelreizigers

Afgelopen woensdag heb ik aan het provinciebestuur gevraagd hoe het kan dat Gorinchem al 6 weken niet bereikbaar is voor rolstoelreizigers. Ik was blij verrast dat ik een erg positieve reactie van het provinciebestuur kreeg, onze vragen waren aanleiding geweest om nog meer werk te maken van het oplossen van dit probleem!

Lees verder

Pagina's

U bent hier