h

Verkeer en vervoer

24 mei 2021

'moderniseren CAO'?

Afgelopen week bespraken we in de staten het 'transitieplan openbaar vervoer' in Coronatijd. In dit stuk worden zware versoberingen van het Zuid-Hollandse OV aangekondigd, tot wel 30% vermindering van lijnen en uren dat er gereden wordt. De reden? Naar verwachting reizen er eind 2021 20% minder mensen met het OV. Vanuit SP Zuid-Holland waren we hier natuurlijk heel fel op tegen. Want, als je het OV een stuk slechter maakt omdat er minder mensen reizen, dan wordt het OV alleen maar onaantrekkelijker en gaan er steeds minder mensen met het OV reizen. Omdat er minder mensen met het OV gaan, door deze versoberingen, zullen er nieuwe lijnen geschrapt worden en ga zo maar door. Kortom, niet slim en een neerwaartse spiraal! Maar ondertussen steken we wel geld in publiekscampagnes om mensen in dat uitgeklede OV te krijgen. Snap jij het nog? Ik niet! Reizigers willen geen marketing en communicatie, reizigers willen gewoon goed OV dat niet te duur is, vaak rijdt én komt waar de reiziger moet zijn. 

Lees verder
22 september 2015

Bomenkap? Er is een visie op bermbeheer nodig

Voor de zomer had ik een inspirerend gesprek met een imker over onder andere de geplande bomenkap in Zuid-Holland. Het was een goed gesprek over bermbeheer, bomenkap, gebiedseigen bosjes en hagen en nog veel meer. Rond die zelfde tijd heb ik aan het Provinciebestuur gevraagd om met een duidelijker notitie en uitleg te komen over de bomenkap die toen mogelijk plaats zou vinden (dat staat voor morgen op de agenda). Ik was heel benieuwd naar de noodzaak van de kap, welke bomen er écht voor een onveilige situatie zorgden en hoe we hier als Provincie mee om zouden gaan. Zo vind ik het van het grootste belang om bomen die gekapt zijn (gelijkwaardig) te herplanten.

Lees verder
25 juni 2015

Vervoer gevaarlijke stoffen over spoor niet veilig genoeg

De laatste dagen stonden er diverse berichten in de krant over vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. De kern was dat de veiligheid nog steeds te wensen over laat, dat was onder andere te lezen in dit artikel in het AD. De inhoud van de treinen is bijvoorbeeld niet altijd bekend, hulpdiensten kunnen er niet op rekenen dat zij de juiste informatie hebben als er iets mis gaat. Een bijzonder zorgwekkende en onacceptabele situatie. In 2011 was er al een groot incident op Kijfhoek, toen was de lading van de wagons ook niet bekend. Je zou toch denken dat daar van geleerd is, maar dat blijkt niet het geval. Omdat wij in Zuid-Holland alles wat er op Kijfhoek gebeurd is wel ter harte genomen hebben, staat de volgende tekst hierover in het coalitieakkoord:

Lees verder
20 april 2015

Steeds minder een roepende in de woestijn

Al jaren pleit ik voor het beter gebruiken van de waterwegen die we in Zuid-Holland (en Nederland) hebben. Toen ik hier jaren geleden mee begon, voelde ik me echt een roepende in de woestijn, er was bijna geen steun voor mijn pleidooi (ik schreef hier in 2010 met onze toenmalig fractiemedewerker Ap de Wit een rapport over). Nu, jaren verder, komt er steeds meer steun voor de binnenvaart. Vorige week was het de CDA-eurofractie die een pleidooi hield om veel meer in te zetten op vervoer over water.

Lees verder
26 februari 2015

Bij de NOS over de ligplaatsen in het Merwedekanaal

Vanmorgen was een drukke ochtend, met een interview bij WOS radio over het plan van de SP voor een permanent Zuid-Hollands verenfonds en 2 gesprekjes in het radio 1 journaal over de problemen met de ligplaatsen op het Merwedekanaal, dat is hier terug te luisteren (vanaf 27.00 en vanaf 42.50). Over het kanaal wilde ik hier ook nog wat meer vertellen. Wat is er nu precies gebeurd? Afgelopen zomer werd er door mensen van de provincie ineens heel hard gehandhaafd bij schippers die 'te lang' afgemeerd lagen in het kanaal bij Gorinchem. De regels bleken ineens aan te zijn gepast, eerst mocht je 7 dagen liggen, moet je een uur weg of op een andere plek in het kanaal gaan liggen en kon je weer 7 dagen liggen, nu moest je ineens na 7 dagen het hele kanaal uit. De erg onhandige manier van handhaven en de nieuwe regels waren aanleiding voor schriftelijke vragen van mij samen met VVD, CDA, D66 en CU/SGP.

Lees verder
9 januari 2015

Vervoer over water in de lift

Niet alleen goederenvervoer over water helpt om files, uitstoot , geluidsoverlast en de torenhoge kosten voor wegonderhoud in Zuid-Holland terug te dringen . Ook personenvervoer over water heeft in onze waterrijke provincie volop kansen en mogelijkheden die goed zijn voor de reiziger, het  milieu en –ook steeds belangrijker– het toerisme. Het was dus goed om deze week weer volop in de media te lezen dat in 2014 weer meer mensen het OV over water hebben ontdekt.

Lees verder
10 oktober 2014

Gelijke monniken gelijke kappen in de binnenvaart

‘Havengeld remt containervaart’, zo meldden de media deze week. Dat zit zo: om het aantal kilometers te minimaliseren worden containers tegenwoordig via een ingenieus systeem door meerdere schepen vervoerd. Niet meer één schip dat vaart van A naar B, maar allemaal kleinere stukjes, waarbij dus telkens havengeld moet worden betaald.

Hierbij stond het nieuws dat de gedeputeerde wel wil meedenken over een havengeldregeling die gunstiger uitpakt voor de containervaart. Een mooi initiatief,  was mijn eerste reactie,  goed dat het provinciebestuur zich in wil zetten voor de binnenvaart.  Toen ik hier iets langer over nadacht, bekroop mij het gevoel dat een lager havengeld voor alleen containers, niet heel eerlijk is naar de rest van de binnenvaart.  En is het havengeld wel echt het probleem?

Lees verder
12 augustus 2014

Gladde laadkleppen

Vorige week stuurde een bezorgde Rozenburgse een brief naar ons als Provinciale Staten waarin zij vertelt over haar zorgen over de gladde laadkleppen van de veerschepen die tussen Maassluis en Rozenburg varen. Vooral als het regent kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen, er zijn volgens de bezorgde schrijfster al meerdere mensen gevallen, met kleine en ernstige verwondingen tot gevolg. De reden dat ik hier nu over schrijf, is een artikel in het AD Rotterdams Dagblad van vandaag, waarin Connexxion (de exploitant van het veer) stelt nog nooit klachten over de onveilige situatie gehad te hebben. Toen ik dit las, dacht ik even terug aan de brief van vorige week, en pakte ik deze er nog even bij. Toen ik hem herlas, bevestigde dit wat ik me meende te herinneren, namelijk dat hier een artikeltje uit het AD van 2013 in staat, van een meneer die al eerder contact gezocht had met Connexxion over dit onderwerp en daar toen nog geen reactie op gehad had. Connexxion heeft hier dus in ieder geval 1 klacht over gehad, en naar ik aanneem zijn de valpartijen zelf Connexxion ook opgevallen.

Lees verder
4 juli 2014

Op de fiets naar het werk ontmoedigd

De provincie Zuid-Holland ligt goed op schema met de aanleg van fietspaden. Fietsen is groen en gezond. Genietend van het landschap word je slank en fit. Gezondheid en overgewicht zijn zelfs speerpunten van ons huidige kabinet (PvdA-VVD).

Lees verder
2 juli 2014

Grote winst OV bedrijven door 'niet uitchecken' onbegrijpelijk

Kiezen voor een papieren treinkaartje is vanaf er vanaf 9 juli niet meer bij. De OV-chipkaart wordt verplicht, inclusief voor elke reis in- en uitchecken. Als je nog wel een wegwerp chip wilt, betaal je een euro extra. Dit kaartje met chip zorgt voor extra afval, vervuiling, en het is toch gewoon hetzelfde als een papieren kaartje? Ik snap niet waarom er dan nu ineens een chip in moet, en daarnaast kun je hiermee ook niet met iemand met korting mee reizen.

Lees verder

Pagina's

U bent hier