Gelijke monniken gelijke kappen in de binnenvaart

10 oktober 2014

Gelijke monniken gelijke kappen in de binnenvaart

‘Havengeld remt containervaart’, zo meldden de media deze week. Dat zit zo: om het aantal kilometers te minimaliseren worden containers tegenwoordig via een ingenieus systeem door meerdere schepen vervoerd. Niet meer één schip dat vaart van A naar B, maar allemaal kleinere stukjes, waarbij dus telkens havengeld moet worden betaald.

Hierbij stond het nieuws dat de gedeputeerde wel wil meedenken over een havengeldregeling die gunstiger uitpakt voor de containervaart. Een mooi initiatief,  was mijn eerste reactie,  goed dat het provinciebestuur zich in wil zetten voor de binnenvaart.  Toen ik hier iets langer over nadacht, bekroop mij het gevoel dat een lager havengeld voor alleen containers, niet heel eerlijk is naar de rest van de binnenvaart.  En is het havengeld wel echt het probleem?

Als je havengelden zou willen verlagen, omdat je wilt dat binnenvaart rendabeler wordt, is dat op zich prima. Denk alleen maar aan de verminderde uitstoot, de kortere files op de weg en lagere kosten voor wegenonderhoud als je op die manier  binnenvaart kunt stimuleren. Maar het is wel zo eerlijk om dat dan voor iedereen te doen.  Er varen immers veel meer schepen dan alleen containers. Gelijke monniken gelijke kappen, zou ik dan zeggen.

Daarnaast zou het goed zijn als we kijken wat we er als politiek aan kunnen doen dat schippers tegenwoordig zo weinig krijgen voor hun vracht, dat de havengelden een probleem zijn. Want ondanks al het gejuich over de aantrekkende economie is de nood voor velen nog steeds hoog.

Op zich is het in ieder geval goed dat ook het provinciebestuur nadenkt over de binnenvaart en ermee bezig is. Binnenvaart heeft nog steeds een enorme groen-blauwe potentie, Zuid-Holland is daarvan het levende bewijs.