h

Gladde laadkleppen

12 augustus 2014

Gladde laadkleppen

Vorige week stuurde een bezorgde Rozenburgse een brief naar ons als Provinciale Staten waarin zij vertelt over haar zorgen over de gladde laadkleppen van de veerschepen die tussen Maassluis en Rozenburg varen. Vooral als het regent kan dit voor gevaarlijke situaties zorgen, er zijn volgens de bezorgde schrijfster al meerdere mensen gevallen, met kleine en ernstige verwondingen tot gevolg. De reden dat ik hier nu over schrijf, is een artikel in het AD Rotterdams Dagblad van vandaag, waarin Connexxion (de exploitant van het veer) stelt nog nooit klachten over de onveilige situatie gehad te hebben. Toen ik dit las, dacht ik even terug aan de brief van vorige week, en pakte ik deze er nog even bij. Toen ik hem herlas, bevestigde dit wat ik me meende te herinneren, namelijk dat hier een artikeltje uit het AD van 2013 in staat, van een meneer die al eerder contact gezocht had met Connexxion over dit onderwerp en daar toen nog geen reactie op gehad had. Connexxion heeft hier dus in ieder geval 1 klacht over gehad, en naar ik aanneem zijn de valpartijen zelf Connexxion ook opgevallen.

De brief van de bezorgde Rozenburgse staat op 3 september ter informatie op onze agenda, bovenstaande lijkt mij voldoende reden om het hier met de commissie over te hebben.

Als er reizigers onder de lezers van dit bericht zijn, hoor ik graag van u wat uw ervaringen zijn, mocht u zelf ook uw ervaringen met Connexxion willen delen, kan dat overigens hier.

Reacties

Het verbaast mij niets dat Connexxion van niets weet, Rozenburgers hebben in het verleden al eerder geklaagd over verschillende zaken, het lijkt net dat wanneer het lijstje te lang wordt het automatisch gewist wordt. Ook ik heb een slechte ervaring met de gladde klep, toen was het geen Connexxion, het is al een zeer lang lopend probleem, met nu ernstige gevolgen.
M.vr.gr. Wim van Hulten

L.S.
Verbazingwekkend is de reactie namens Connexxion Water in het AD over het feit dat er geen klachten zouden zijn. Dat ligt m.i. aan twee dingen nl. Bij niet al te ernstige valpartijen klaagt men niet en gaat men verder en ten tweede ligt dit mogelijk aan de gebrekkige klachtenregistratie van reizigers bij de veerdienst.
Ik kijk dagelijks op de pont en zie uit eigen waarneming dat er wel eens iets mis gaat en dat hiervoor een ambulance moet komen. Ook soms voor valpartijen. Gelukkig niet zo erg als vorig jaar waarbij een schoolmeisje met de fiets zó ernstig ten val kwam en ernstig gewond raakte, dat de traumahelikopter er aan te pas moest komen. Dat hiervan niets bekend zou zijn bij Connexxion Water gaat er bij mij niet in.
Wat is nu het probleem om voor luttele kosten antislip strips op de laadkleppen aan te brengen? En als ze toch bezig zijn ook bij elke veerstoep een rij rubber tegels of rubber strip op de bestrating aanbrengen, waar de klep dan zacht op neerkomt zodat iedereen in het dorp ongestoord kan slapen. Wordt vervolgd.

Dank voor je reactie Danny, Connexxion zegt dat ze helemaal geen klachten gehad heeft, die ene klacht die in de krant staat is in elk geval bewijs dat er wel een klacht is, maar ik kan me haast niet voorstellen dat dit de enige is. En als dat wel zo is, dan hebben medewerkers alsnog wel gezien dat er telkens mensen vallen en had de boodschap ook op die manier aan kunnen komen, zou je denken... Maar de reactie van Connexxion in de krant doet vermoeden van niet, daarom ga ik er ook vragen over stellen in de commissie, een dergelijk veiligheidsrisico moet natuurlijk aangepakt worden.

1 klacht? dat is niet zo raar want kinderen die vallen en/of uitglijden van de ramp (klep) die staan weer op en fietsen verder ondanks het wel gebeurd is en zeer deed maar kinderen denken niet aan het item 'klacht'. Het uitglijden op de klep is mijzelf ook al enkele keren overkomen, ook heb ik dit vaak zat voor mijn ogen zien gebeuren maar ook dan denk je zelf 'goh wat glad' maar vervolgens doe je er niks mee. Tot het een keer ernstig fout gaat! Ik duik juist vanwege dit gevaar in mijn netwerk om te kijken of er directe maritieme regels zijn m.b.t. het personenvervoer over water, die bestaan en als deze betrekking hebben met de veiligheid van de passagiers op de veerpont dan lijkt het mij beter voor Connexxion een simpele gridlaag aan te brengen op de ramp om ongevallen te voorkomen zodat passagiers bij het aan boord of van boord gaan niet meer kunnen uitglijden dan wel lopend als op de fiets. Een bordje dat het glad kan zijn op de ramp is onvoldoende als er verder geen extra maatregelen zijn genomen want fietsers die lopend de ramp op komen mogen ook niet uitglijden. Word vervolgd!

Beste meneer van Veen, beste Bas,

Dank voor uw reactie. Heel vervelend om te horen van uw pols, heel veel sterkte daarmee!
Over uw vraag of u met uw bericht op mijn weblog op de juiste plek bent, dat is niet direct het geval. Wij gaan vanuit de provinciale staten niet over de tegels die een gemeente legt. Wel zou ik graag van u willen weten om welke gemeente het gaat, wellicht kan ik het doorgeven aan lokale SP`ers aldaar, zij kunnen u lokaal wellicht wel helpen.

Nogmaals veel sterkte met uw pols gewenst.

Met vriendelijke groet,
Lies van Aelst
SP-Statenlid

beste lies en jerry,
Graag reageer ik op de gladde rijkleppen. Ik ben oud-bemanningslid.Heb 44 jaar op het veer gewerkt,inmiddels gepensioneerd. De laatste 15 jaar heb ik als stuurman op het veer gewerkt. Ik spreek als deskundige en kan beamen dat er al vele valpartijen zijn gebeurd.Heb vaak kwetsuren van mensen moeten verbinden die op de klep gevallen waren.Zeker bij vochtig weer zijn de rijkleppen levensgevaarlijk en als het vertreksein gegeven was en de mensen nog even snel hard naar de boot kwamen fietsen of lopen ontstond er vaak een gevaarlijke situatie.Vaak valpartijen of bijna-valpartijen tot gevolg. Het personeel waarschuwde dan de passagiers als het nog kon voorzichtig te zijn bij het aan boord komen.Vanuit het personeel, zeker weten via de ondernemingsraad,is vaak het verzoek aan de bedrijfsleiding gedaan iets aan de onveilige situatie te doen. Dit werd altijd voor kennisgeving aangenomen en er gebeurde niets.
met vriendelijke groet,
arno de visser

Beste Arno,
Enorm bedankt voor deze zeer nuttige informatie, dat maakt nog duidelijker dat dit echt aangepakt moet worden. Ik zal dit zeker ook naar voren brengen.
Hartelijke groet,
Lies

Niet alleen dat zooitje van connection is levensgevaarlijk, ze hebben die spekgladde rubberen tegels hier liggen in de wijk waar ik kranten loop, ben net uigegleden over die tering tegels en ik heb nu mijn pols gebroken, het is flink gezwollen en kan het niet bewegen. straks als ik klaar ben met werk naar het ziekenhuis, op dit moment wordt me pols gespalkt zodat ik die niet kan bewegen en dan ga ik weer verder met mijn wijk.
Dit is al de zoveelste keer dat ik op mn bek ga, en telkens door die gladde tegels. Die op zeer lullige en willekeurige plekken geplaatst zijn.
Ik wil de gemeente hierop aanspreken want dit slaat echt nergens op, waarom zou je uberhaupt zulke gladde rubberen tegelsnin een woonwijk leggen??? Voor blinden is mij uitgelegd. Als ik al op m'n bek ga rn m'n pols breek, wat heeft een blinde er dan aan? Z'n nek breken zodat ie niet meer last heeft van zijn verblinding?
Dit slaat echt nergens op, deze tegels zijn levensgevaarlijk en moeten uit de productie genomen worden.
Ik hoop dat ik niet op de verkeerde plek ben om dit te posten, en ik hoop dat er wat gedaan kan worden aan deze debiele, zeer slecht doordachte gevaren.

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

U bent hier