Vervoer gevaarlijke stoffen over spoor niet veilig genoeg

25 juni 2015

Vervoer gevaarlijke stoffen over spoor niet veilig genoeg

De laatste dagen stonden er diverse berichten in de krant over vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor. De kern was dat de veiligheid nog steeds te wensen over laat, dat was onder andere te lezen in dit artikel in het AD. De inhoud van de treinen is bijvoorbeeld niet altijd bekend, hulpdiensten kunnen er niet op rekenen dat zij de juiste informatie hebben als er iets mis gaat. Een bijzonder zorgwekkende en onacceptabele situatie. In 2011 was er al een groot incident op Kijfhoek, toen was de lading van de wagons ook niet bekend. Je zou toch denken dat daar van geleerd is, maar dat blijkt niet het geval. Omdat wij in Zuid-Holland alles wat er op Kijfhoek gebeurd is wel ter harte genomen hebben, staat de volgende tekst hierover in het coalitieakkoord:

'Wij bepleiten vergroting van de externe veiligheid van spoorgoederenvervoer in het stedelijk gebied. Daarvoor zijn strengere wettelijke eisen nodig om de veiligheid in de Drechtsteden te verbeteren. Wij gaan samen met belanghebbenden zoeken naar innovatieve oplossingen om de veiligheid in de Drechtsteden te vergroten.'

Het incident op Kijfhoek is ook waarom wij als Provincie strengere eisen wilde stellen, maar dat mocht toen niet van de rechter. Daarover lees je meer in dit bericht. De conclusies dat de veiligheid van vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor nog steeds te wensen over laat, lijkt mij een mooi punt voor onze gedeputeerde om weer naar de minister te gaan. Om weer bij de minister te pleiten voor de strengere regels die wij in Zuid-Holland al in wilden voeren maar niet in mochten voeren omdat het Rijk achterloopt met minder strenge regels.