'moderniseren CAO'?

24 mei 2021

'moderniseren CAO'?

Afgelopen week bespraken we in de staten het 'transitieplan openbaar vervoer' in Coronatijd. In dit stuk worden zware versoberingen van het Zuid-Hollandse OV aangekondigd, tot wel 30% vermindering van lijnen en uren dat er gereden wordt. De reden? Naar verwachting reizen er eind 2021 20% minder mensen met het OV. Vanuit SP Zuid-Holland waren we hier natuurlijk heel fel op tegen. Want, als je het OV een stuk slechter maakt omdat er minder mensen reizen, dan wordt het OV alleen maar onaantrekkelijker en gaan er steeds minder mensen met het OV reizen. Omdat er minder mensen met het OV gaan, door deze versoberingen, zullen er nieuwe lijnen geschrapt worden en ga zo maar door. Kortom, niet slim en een neerwaartse spiraal! Maar ondertussen steken we wel geld in publiekscampagnes om mensen in dat uitgeklede OV te krijgen. Snap jij het nog? Ik niet! Reizigers willen geen marketing en communicatie, reizigers willen gewoon goed OV dat niet te duur is, vaak rijdt én komt waar de reiziger moet zijn.

In dit zelfde document stond ook een zinnetje waar bij mij alle alarmbellen van af gingen. Het Rijk wil namelijk het gesprek aan gaan over de 'modernisering van CAO`s' van OV medewerkers. Dit wordt, verderop in hetzelfde stuk, genoemd in het kader van kostenbesparingen voor dr OV bedrijven. Kortom, er wordt gekeken naar de CAO`s om te kunnen bezuinigen op medewerkers. Hoewel wij hier als Provincie niet over gaan, heb ik hier wel stevig aandacht voor gevraagd omdat de reizigers én medewerkers in deze plannen kind van de rekening worden. Ik heb daarnaast natuurlijk gelijk aan de bel getrokken bij onze kamerfractie en de vakbond, om te voorkomen dat OV medewerkers te maken gaan krijgen met een veel slechtere CAO!