Provinciepolitici en hun financiën

22 oktober 2014

Provinciepolitici en hun financiën

Vandaag kopt de Telegraaf: "provinciepolitici sjoemelen erop los". Uit een geheim document zou blijken dat niet iedereen even goed met de fractiegelden om zou gaan. In het artikel worden ook twee partijen genoemd waarbij geen misstanden zijn geconstateerd: de PVV en CU/SGP. Ook bij de SP zijn geen verkeerde declaraties geconstateerd. Wel had de accountant een vraag over onze kosten van het fractieweekend, het zou niet duidelijk zijn dat het fractieweekend voor de fractie bedoeld was. Na het aanleveren van stukken, waaronder het programma, agenda en aanwezigheidslijst, is de accountant akkoord gegaan met onze financiële verantwoording. Dus wees gerust, de SP declareert geen snelheidsboetes.

Fractiesubsidie
Elke fractie in Provinciale Staten krijgt subsidie om de eigen werkzaamheden te ondersteunen. Deze subsidie is voor een deel afhankelijk van het aantal zetels. Elke fractie krijgt standaard ruim 16.000 euro en daarboven ongeveer 5700 euro per fractielid. De SP krijgt dus per jaar zo'n 44.500 euro. Van dit geld kopen we paperclips, betalen we fractiezaken en onze medewerkers. Het grootste deel geven we uit aan onze medewerkers, in 2013 bijvoorbeeld zo'n 43.000 euro. En dan gaat het niet alleen om salariskosten, maar alle zaken waar je als werkgever voor verantwoordelijk bent. We zijn niet alleen een politieke fractie, maar ook nog eens werkgever van onze twee medewerkers. Bij deze kosten voor medewerkers gaat het bijvoorbeeld ook om pensioenkosten, reiskosten en belastingen. Over deze subsidie leggen wij als fractie jaarlijks verantwoording af.

De accountant had dus bij ons financieel overzicht een vraag over onze uitgaven voor het jaarlijkse fractieweekend. Dit weekend organiseren we als fractie, voor de nodige scholing. Bij dit weekend zijn altijd onze vijf fractieleden en onze twee medewerkers aanwezig. Helaas kon de accountant op basis van de financiële verantwoording niet beoordelen of de kosten van het fractieweekend aan de fractie waren besteed. Na overleg van de stukken, agenda en etc die we tijdens dit weekend hebben behandeld, ging de accountant alsnog akkoord. Zie ook hier het bericht op onze website.

p.s. Behalve penningmeester van de fractie, ben ik op dit moment ook druk met afstuderen. Mijn streefdatum is nu gesteld op 1 januari, dus daarna hoop ik weer vaker een berichtje op dit blog te plaatsen.