h

Metropoolregio aan de haal met OV-geld?

21 januari 2015

Metropoolregio aan de haal met OV-geld?

Onlangs besloot de Eerste Kamer dat het geld voor openbaar vervoer dat tot 1 januari 2015 naar de stadsregio Rijnmond en stadsgewest Haaglanden ging, slechts tijdelijk naar de Metropoolregio gaat. De vraag is nu hoe de Metropoolregio structureel hun hoge kosten wil gaan betalen. Wat de SP betreft wordt hier géén OV-geld voor gebruikt en wordt het ook niet afgewenteld op de inwoners van de 23 gemeenten van de Metropoolregio.  Veel gemeenten én hun inwoners zitten immers al krap genoeg.


De SP-fractie in Den Haag stelde onlangs schriftelijke vragen over deze kwestie (link). Uit de antwoorden op deze vragen blijkt dat Den Haag nog een beetje in de ontkenningsfase zit. In de Eerste Kamer gaf verantwoordelijk minister Plasterk duidelijk aan dat het geld voor openbaar vervoer tijdelijk naar de Metropoolregio gaat, voor maximaal een jaar. Daarna moet een aparte gemeenschappelijke regeling opgetuigd zijn waarin de OV-gelden voor het gebied worden verdeeld, een regeling waarin ook de provincie deelneemt.


Het gemeentelijke samenwerkingsverband ‘metropoolregio Rotterdam/Den Haag’ had tot voor kort grote plannen op het gebied van economie én vervoer. Dure plannen ook, aangezien er onder meer een grote nieuwe organisatie met hoge overheadkosten is opgetuigd. Nu het geld voor het openbaar vervoer naar een aparte gemeenschappelijke regeling moet, is de vraag in hoeverre deze grote organisatie en grote overhead nog nodig is. De SP in Zuid-Holland vindt dat gemeenten en de provincie Rijksgeld voor openbaar vervoer ook echt voor dit doel moeten gebruiken. Gezien de hoge kosten die de Metropoolregio met zich meebrengt en tijdelijke zeggenschap over dit geld zullen we ook scherp controleren of de metropoolregio Rotterdam/Den Haag zich houdt aan de uitspraken die zijn gedaan in de Eerste Kamer.


De vraag is dus hoe de metropoolregio structureel hun hoge kosten wil gaan betalen. Wat de SP betreft wordt hier géén OV-geld voor gebruikt en wordt het ook niet afgewenteld op de inwoners van de 23 gemeenten van de metropoolregio. Veel gemeenten én hun inwoners zitten al krap genoeg. Verder werken bij het Rijk, gemeenten en provincie al veel mensen aan economisch beleid. Zij kunnen ook samenwerken zónder een nieuwe organisatie met hoge overheadkosten op te tuigen.  Hierdoor komt er meer ruimte vrij voor echte stimulering via voorbeeld leningen of lagere lasten.

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

U bent hier