Leestip: Ladder naar de mist

20 februari 2015

Leestip: Ladder naar de mist

Een tijdje geleden kwam ik een mooi bericht tegen over het prachtige kinderboek ‘een brief voor de koning’ van Tonke Dragt dat in het Engels vertaald is en daardoor nu voor een veel breder publiek beschikbaar is (en enorm populair is onder dit nieuwe publiek). Nu kwam ik afgelopen week een stukje tegen van een SP collega over werken van Hongaarse schrijvers die nu in het Nederlands uitgekomen zijn, ook echt geweldig goed! Dit zijn werken die normaal niet toegankelijk zijn voor Nederlanders, terwijl het hoogstandjes zijn uit een andere cultuur. Met zijn eigen uitgeverij maakt hij deze werken nu toegankelijk.

Net als dat wij de parels uit onze cultuur met anderen willen delen, is het ook heel mooi dat wij ook in het Nederlands de parels van andere culturen kunnen lezen. De pas verschenen bundel van de SP collega heet Ladder naar de mist zijn uitgeverij heet Keybooks. In de bundel zijn verhalen van 46 Hongaarse schrijvers uit deze en vorige eeuw opgenomen. En dan hebben we het niet over zomaar wat schrijvers, maar over de crème de la crème van de Hongaarse literatuur zoals Nobelprijswinnaar Imre Kertész, György Spiró en Antal Szerb. In Nederland weten we nauwelijks iets over de Hongaarse (cultuur-)historie, en Ladder naar de mist brengt daar verandering in.

Literatuur is een spiegel van de geschiedenis, het is hoe een individu de geschiedenis ervaren heeft, het is de kant die je niet in de geschiedenisboeken leest. Ik ben zelf niet zo bekend met de Hongaarse geschiedenis, maar dit boek schetst een interessant beeld. Waar de verhalen uit het begin van de 20e eeuw vooral vertellen over de bourgeoisie en het leven in de Oostenrijks-Hongaarse dubbelmonarchie – waarbij de kritische noten duidelijk te lezen zijn –, zijn met name de verhalen uit de communistische tijd interessant vanuit historisch perspectief. Het werk van Tibor Déry was onder Communistisch bewind verboden, wat het voor mij extra boeiend maakt om te lezen. Hoe ervoer “het volk” de onderdrukking door het regime? Maar dit geldt niet alleen voor de literatuur uit de Communistische periode. Na de val van de Muur begonnen andere kwesties te spelen, zoals de opkomst van nationalisme in de regio. Ook is er aandacht voor de Joodse en Roma minderheden die er in Hongarije zijn. Hun verhalen, en dan met name die van Károly Pap en Menyhért Lakatos, geven een unieke inkijk.

Kortom, dit werk is wat mij betreft echt een leestip!