Gevonden: Politica met ambitie voor dierenwelzijn

16 maart 2015

Gevonden: Politica met ambitie voor dierenwelzijn

Bij het levende ganzenborspel van afgelopen donderdag kreeg ik van de dierenbescherming de folder met de titel: 'Gezocht: politici met ambitie voor dierenwelzijn'. Vandaar de titel van dit berichtje. Ik zet me namelijk al jaren in voor een verbetering van dierenwelzijn in onze provincie en kan me dan ook goed herkennen in een aantal van de punten die door de dierenbescherming aangedragen worden. Zo is het eerste punt dat de provincie een visie moet hebben op dierenwelzijn, hierop is dankzij de SP deze periode de eerste stap gezet: dierenwelzijn staat in het coalitieakkoord. Het tweede punt dat genoemd wordt zijn de bovenwettelijke normen voor veehouderijen wanneer deze uit willen breiden of verplaatsen. Mede dankzij de SP bestaat deze eis tegenwoordig in Zuid-Holland en vervullen wij als provincie een koplopers positie op dit gebied

Het niet langer toestaan van het jagen voor dieren voor plezier, een punt waar wij als SP al jaren voor strijden, is in Zuid-Holland mede dankzij de SP inmiddels werkelijkheid geworden: In Zuid-Holland is er geen ruimte voor plezierjacht. Daarnaast blijven wij strijden voor het eerst uitputten van álle diervriendelijker opties voordat overlastgevende dieren gedood zouden mogen worden. Er is ook een punt over het geven van het goede voorbeeld als provincie, met bijvoorbeeld meer biologische producten, dit is in Zuid-Holland ook reeds het geval. Als je op het provinciehuis eet, eet je biologisch. Ik ga hier zelf verder in door al 14 jaar geen vlees of vis te eten. Daarnaast vind ik overigens ook echt dat als een dier uiteindelijk wel gedood is omdat het overlast gaf, dat het dan opgegeten moet worden. Want het is onbegrijpelijk met een vleesmarkt die overloopt van plofkippen en kiloknallers, dat dieren die hun hele leven buiten geleefd hebben niet voor consumptie op de markt komen.

Niet alle door de dierenbescherming genoemde onderwerpen zijn al werkelijkheid in Zuid-Holland. Zo pleit de SP voor veel meer foerageergebieden voor ganzen, meer invloed van natuur en milieu organisaties en diervriendelijker methoden van bestrijding van overlastgevende dieren. Ook weidegang van koeien is een punt waar we nog hard aan werken, net als meer faunapassages en meer gemalen in de provincie die visvriendelijk zijn. Ook blijven we tegen megastallen strijden en vinden we als SP dat het maximale bouwblok 1,5 hectare mag zijn. Hier blijf ik me dan ook keihard voor inzetten de komende jaren, want het kan altijd beter!