Damherten déjà vu

19 juni 2015

Damherten déjà vu

Vandaag las ik in Parool het artikel: 'Populatie damhert niet onder controle, gemeente pleit voor jacht'. Toen ik dit las kon ik toch niet voorkomen dat ik kromme tenen kreeg. We discussieren al lange tijd over de damherten in dit gebied. Om onnodige sterfte en leed van dieren te voorkomen, pleit de SP al jaren voor professioneel beheer van de damhertenkudde in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Dit kon uiteindelijk op een meerderheid rekenen. Daarnaast hebben we gepleit voor een vorm van geboortebeperking (daar werden we om uitgelachen).

Wij verkiezen professioneel wildbeheer in ieder geval heel duidelijk boven het laten afschieten van dieren door jagers. Een wildbeheerder kan namelijk vaststellen of en op welke manier populatie beheer nodig is en dit van jaar tot jaar bezien. Bejaging veroorzaakt daarnaast angst en mogelijk agressie bij nu tamme kudde terwijl het publiek de damherten in de Waterleidingduinen nu juist van heel dichtbij kan bewonderen. Dat is redelijk uniek in Nederland. Bijkomstig voordeel is dat het de educatieve en recreatieve waarde het gebied verhoogd. Daarnaast zou zo`n beheerder er voor moeten zorgen dat dieren niet voor niets gedood worden, dat het vlees op de markt zal komen (want als iets scharrelvlees is!). Nu lijkt het of Amsterdam de discussie weer helemaal over wil doen, inclusief het pleidooi om de dieren dan maar af te knallen. Nogal een déjà vu. Zoals gezegd vinden wij ook dat er iets moet gebeuren (als je op onze site kijkt zie je al onze voorstellen), maar wel op de juiste manier! Een hek om een gebied plaatsen waar onvoldoende eten is, is niet die juiste manier. Dieren daardoor laten verhongeren en uit hun lijden moeten verlossen, is niet de juiste manier (je hebt het dan al te ver laten komen en dieren hebben dan heel veel geleden). Dieren afschieten en bang maken, is niet de juiste manier. Een wildbeheerder en eventuele geboortebeperking, komen al meer in de richting van een oplossing.

Omdat er een meerderheid in Zuid-Holland voor het SP plan voor wildbeheer was, hoop ik ook dat ik dat terug zal zien in het voorstel waar in het Parool artikel over gesproken wordt!