Hoe verder in de Hoeksche Waard?

13 september 2016

Hoe verder in de Hoeksche Waard?

Afgelopen woensdag besprak de Statencommissie Bestuur en Middelen het voorstel van Gedeputeerde Staten om de Hoeksche Waard te herindelen. Het herindelingsontwerp gaat binnenkort de inspraak in. Daarna stemmen Provinciale Staten erover. Wat de SP betreft zou het mooi zijn als de Statenleden bij de beoordeling van de inspraak ook kunnen beschikken over de uitslag van een eventueel referendum.

De discussie over de 'bestuurlijke toekomst' van de Hoeksche Waardspeelt al vele jaren. Eind 2014 is op verzoek van de gemeenteraden en besturen, afgesproken dat de Hoeksche Waard heel 2015 zou gebruiken om te bekijken of men er zelf uit zou kunnen komen. Helaas is dit, hoewel men voortvarend te werk is gegaan, uiteindelijk toch niet gelukt. Waarna, zoals afgesproken met de Hoekse Waard, de provincie weer aan zet kwam.

In een poging de impasse te doorbreken heeft gedeputeerde Van der Sanden de eerste helft van dit jaar gebruikt voor intensieve gesprekken in de regio. Helaas heeft ook dit initiatief niets opgeleverd. Het provinciebestuur heeft vervolgens vlak voor de zomer voorgesteld om voor de Hoekse Waard de herindelingsprocedure te starten.

Dat Gedeputeerde Staten hiervoor gekozen hebben is op zich logisch. Hoewel de SP van mening is dat niets doen ook een optie is, is dit niet de algemeen geldende opvatting binnen Provinciale Staten en bij gemeenteraden en besturen in de Hoekse Waard. De keuze is daardoor beperkt tot:

1. Bestuurlijke samenwerking met doorzettingsmacht of
2. Herindelen.

Van uit het gegeven dat er voor bestuurlijke samenwerking geen procedure bestaat is daarom, logisch, gekozen voor de procedure richting herindeling. De gemeenten in de Hoeksche Waard hebben nu drie maanden om hun zienswijze op het herindelingsontwerp van het provinciebestuur in te dienen. Inwoners, bedrijven en maatschappelijke organisaties krijgen hiervoor (de wettelijke termijn van) acht weken.

Na de inspraak wordt het voorstel tot herindeling van de Hoeksche Waard opnieuw in Provinciale Staten behandeld. In de Hoeksche Waard zelf zijn er plannen om tegelijk met de Tweede Kamerverkiezingen van 15 maart volgend jaar, ook de inwoners naar hun mening te vragen.

Mocht dit referendum doorgaan, is de SP van mening dat de uitslag van dit referendum zou moeten worden meegenomen bij de besluitvorming over de herindeling. Mocht dit aan de orde zijn dan zal de SP Provinciale Staten verzoeken de behandeling van dit onderwerp zo te plannen dat de uitslag van het referendum kan worden meegenomen.

Ook de SP zal haar standpunt over dit onderwerp op dat moment bepalen. Als de meerderheid, met of zonder de SP voor stemt, wordt er eenherindelingsadvies naar de minister van Binnenlandse Zaken gestuurd.  Daarna buigen de Raad van State en de Eerste en Tweede Kamer zich  nog over de herindelingsplannen.