h

Proefkanon stikstof

17 juni 2022

Proefkanon stikstof

Waar we in het verleden regelmatig te maken kregen met “onschuldige” proefballonnetjes van de kabinetten Rocky I t/m IV, is men nu overgegaan tot een compleet nieuwe aanpak in de vorm van het “Proefkanon”. Je neemt een 155 mm kanon, vult die tot de nok met stikstofplannen die een halvering van de agrarische sector betekenen, en vuurt deze, als een knuppel in het hoenderhok, af op alle betrokken partijen. Het gevolg van deze draconische aanpak? Iedereen valt over elkaar heen om nadrukkelijk aan te geven dat deze plannen veel te ver gaan, boeren volledig over de rooie, Provincies met de verkiezingen in aantocht, in grote paniek en in heel het land is chaos troef. De impact van dit projectiel zal zijn dat het waarschijnlijk opnieuw minimaal drie jaar gaat duren voor er echt iets gaat gebeuren aan het verminderen van de stikstof uitstoot. En mochten de te verwachten ernstige gevolgen van dit verdere uitstel zich openbaren, dan zal onze overheid haar handen wassen in onschuld en verwijzen naar de afwijzing van dit “geweldige” plan.

Ja, ook de SP is van mening dat we keihard aan de slag moeten om iets doen aan de enorme overlast van stikstof in onze natuurgebieden. En ja, dat kan niet zonder een significante verkleining van onze veestapel. En ja, dat heeft vergaande consequenties voor onze boeren. Consequenties waar we de boeren niet alleen voor op mogen laten draaien. Immers, de problemen met stikstof (en andere stoffen) die we nu hebben komen voort uit verkeerd gemaakte keuzes in het verleden. De keuze om  de economie, ten koste van de natuur, onbelemmerd te laten groeien werd gemaakt door democratisch gekozen volksvertegenwoordigers en hun daaruit voortkomende regeringen. Al moet gezegd worden dat bij deze beslissingen de druk van belanghebbende lobbygroepen groot was. Toch maakt dit dat de uit deze keuzes voortgekomen problemen, problemen zijn van ons allemaal en niet uitsluitend van een bepaalde sector.

Een eerste vereiste om te kunnen komen tot een begin van een oplossing kan wat de SP betreft alleen worden bereikt als partijen eerlijk zijn over de gevolgen van te veel stikstof in onze natuur en alle bronnen die hiervoor verantwoordelijk zijn. Een tweede vereiste is dat sectoren hun eigen bijdrage aan het stikstof probleem erkennen en stoppen met het wijzen naar andere sectoren, het buitenland en de zee, maar in plaats daarvan werken aan een oplossing binnen hun eigen sector. Ook  het erkennen dat onze boeren, door de productie van voedsel en het beheer van onze leefomgeving, een belangrijke bijdrage leveren aan onze samenleving is een vereiste in de zoektocht naar een oplossing voor het stikstof probleem. Wat de SP betreft komt er een breed pakket aan maatwerk oplossingen, waarbij de natuur en het terugdringen van de stikstof depositie centraal staat, maar waar gezocht wordt naar behoud en nieuwe kansen voor betrokken agrarische bedrijven.

Zomaar een idee van de SP

Subsidie Substantiële Schaalverkleining

Naast innovatie, verplaatsen of uitkopen is op sommige plaatsen mogelijk een subsidie op een substantiële schaalverkleining een optie om de stikstof belasting van natuurgebieden te verminderen.

  • Bedrijven die extensiveren en hun werkelijke (dus niet op papier vergund) veestapel verkleinen met ten minste 20% krijgen hiervoor vijf jaar lang, jaarlijks een subsidie per dier dat, op hetzelfde grondoppervlak, minder wordt gehouden;
  • Deze subsidie zou moeten neerkomen op ongeveer 750 a 1000 euro, per dier per jaar;
  • De opbrengst van de verkoop van deze dieren is voor de ondernemer zelf;  
  • De fosfaatrechten en stikstofruimte die betrekking hebben op deze dieren vervallen aan de overheid (Provincie, Rijk), waarbij ten minste 30%  van deze rechten en ruimte uit de markt worden gehaald ten behoeve van de natuur. De overgebleven rechten kunnen worden ingezet om innovatieve projecten te ondersteunen. De stikstofruimte die overblijft kan direct worden ingezet voor woningbouw;
  • Samen met de ondernemers die hiervoor in aanmerking komen en willen komen wordt een plan opgesteld richting en alternatieve levensvatbare vorm van bedrijfsvoering en de vijf jaar dat de ondernemer deze subsidie ontvangt wordt gebruikt om dit plan ten uitvoer te brengen;  
  • Na vijf jaar stopt de subsidie en moet de onderneming, via deze alternatieve vorm van bedrijfsvoering, weer op eigen benen staan;
  • Na deze vijf jaar ontvangt de ondernemer, indien hier sprake van is, nog wel een vergoeding voor het beheer van het landschap.  De hoogte hiervan is, afhankelijk van de mate van extensivering en het landschapstype dat moet worden beheerd.

Reacties

Knutselen met legoblokjes om nieuwe regels te maken... afschaffen van bestaande -landbouw-subsidie regels ipv nieuwe te maken. Iemand schreef recent dat dan in 2030 de reductie van de veestapel zonder nieuw geld nodig te hebben, gerealiseerd is.

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

U bent hier