Neem ze in dienst!

15 juni 2021

Neem ze in dienst!

Als de coronaciris iets heeft laten zien, dan is het het failliet van de flexibilisering van de arbeidsmarkt. Toch huren wij als overheden in Nederland nog steeds enorm veel mensen 'flexibel' in. Dat varieert van dure advocaten tot aan de schoonmaak, die vaak naar de laagste inschrijver gaat bij aanbesteding. Bij die laatste doelgroep is het welzijn van of zekerheid voor de medewerker niet het belangrijkste, maar het besparen van geld staat centraal. Al die mensen die de laatste jaren geen vastigheid konden vinden en dus flexibel werkten, kwamen als eerste in de knel door Corona. Want, want bleek, veel van deze mensen leven eigenlijk altijd aan de rand van overleven, zo in een gedwongen 'flexibel' bestaan. Een gewone baan, met een vast contract, zou voor deze mensen een wereld van verschil maken. Dat is dan ook waarom wij in Zuid-Holland als SP pleiten om, zeker nu Corona de armoede die flexcontracten opleveren blootlegde, als Zuid-Holland het goede voorbeeld te geven. Laten we onze medewerkers, van de schoonmaker tot de beleidsmedewerker of adviseur, gewoon in dienst nemen!