Vervoersarmoede, wonen, klimaatrechtvaardigheid en meer.

14 juli 2021

Vervoersarmoede, wonen, klimaatrechtvaardigheid en meer.

Vandaag deel ik graag mijn verhaal bij de kadernota (de basis waarop de begroting gemaakt zal worden) met jullie!

Voorzitter, wij stippen vandaag een aantal voor ons belangrijke thema`s met u aan. De kloof tussen arm en rijk, klimaatrechtvaardigheid, wonen en dubbel ruimtegebruik, arbeidsmigranten, vervoersarmoede en de gevolgen van het afschuiven van verantwoordelijkheden.

Met Corona dat weer stevig oplaait, vragen wij graag nogmaals voor de sociaal economische effecten van corona. Corona verscherpt de kloof tussen arm en rijk en armoede heeft een hele hevige impact op het leven en de gezondheid van mensen.  Want, door armoede leven mensen minder lang en minder gezond.

Kansenongelijkheid zorgt voor:

- een kortere levensduur als armer bent

- minder geluk als je armer bent

- Minder participatie in ons politieke systeem als je armer bent

- Minder kans op een huis, en mogelijk wordt je ook nog gediscrimineerd op de huizenmarkt (we komen zo nog even terug op wonen)

- Waarschijnlijk een slechter geïsoleerd huis, een hogere energierekening en minder mee kunnen profiteren van de energietransitie: het tegenovergestelde van klimaatrechtvaardigheid waar ik zometeen graag nog even op terugkom.

Ook als provincie kunnen wij een verschil maken in het verkleinen van de kloof, bijvoorbeeld door het bevorderen van klimaatrechtvaardigheid.

Klimaatrechtvaardigheid

Ik zag onlangs op facebook een filmpje van gedeputeerde Potjer die de boer op ging met de budgetten voor kleinschalige energiemaatregelen achter de voordeur. Een SP-initiatief waar we enige jaren geleden maar moeizaam de handen voor op elkaar kregen. We zijn heel blij dat dit door steeds meer partijen omarmd wordt én dat de gedeputeerde hier trots mee op pad gaat. We roepen dan ook nogmaals op om écht meer geld hiervoor vrij te maken, omdat reductie van energiegebruik een hele grote en belangrijke stap is, het levert inwoners voordeel op én er hoeven minder windmolens geplaatst te worden.

De SP lanceerde een plan voor zonnepanelen op ALLE daken waar dat kan, waarin duidelijk wordt dat je daarmee de klimaatopgave op het gebied van energie voor huishoudens voor het grootste deel bereikt wordt. We zijn heel benieuwd of we als ZH in beeld hebben hoeveel vierkante meter dak hier in ZH nog beschikbaar is!

Wat nog al te vaak ontbreekt in dit verhaal, is dat het overgrote deel van van de kosten voor klimaatadaptatie nu bij inwoners terecht komt en de grote vervuilers worden vrij gehouden. Het SCP was hier deze week nog kritisch op. Hoe zetten wij ons als ZH in voor een eerlijker verdeling van de lusten én de lasten?

Naast het grote belang van klimaatrechtvaardig energiebeleid, laten de enorme hoosbuien die steeds vaker een feit zijn en de gigantische droogte die steeds vaker terugkomt de noodzaak zien van een goede inzet op klimaatadaptiatie: meer groen en minder stenen. We doen hier graag vast een kleine, maar qua vierkante meters groot, suggestie voor: groene daken op bushokjes (provincie Utrecht). Slechts één van de vele mogelijkheden om met kleine stapjes het verschil te maken.

Wonen

Met de enorme opgave waar we met elkaar voorstaan kondigen wij nu een onderzoek aan dat wij als SP gaan doen naar enkel ruimtegebruik en wat wij als provincie hierin kunnen betekenen om de groene buitenruimte te beschermen én te zorgen dat er voldoende woningen gebouwd kunnen worden. Nog teveel bouwmarkten, woonboulevards, en kantorenlocaties hebben namelijk een parkeerterrein naast het gebouw en een dak zonder zonnepanelen. Met enige investering kun je parkeren onder, zon op en daarmee enorme ruimtewinst boeken voor woningen!

En het mag duidelijk zijn: wat de SP betreft maken we dan ruimte voor betaalbare én goedkope huur en koophuizen die niet voor investeerders zijn maar voor de doelgroep waarvoor we de bouwen!

Dan nog 3 punten van onze kant.

We kunnen niet vaak genoeg benadrukken, zeker in deze tijd van seizoensarbeid, dat het fatsoenlijk huisvesten en behandelen van arbeidsmigranten van het grootste belang is.

Corona liet behoefte en belang groen in de buurt van huis zien, laten we daarnaar handelen als provincie en hier op inzetten!

U heeft ons regelmatig horen spreken over vervoersarmoede.

Reizen met het OV is vaak veel trager dan met de auto, blijkbaar vinden wij dat OK?

Reizen met het OV is bijna altijd veel duurder dan reizen met de auto,  blijkbaar vinden wij dat OK?

Als je geen auto hebt (omdat je daar geen geld voor hebt, of dat simpelweg niet ok vindt voor het milieu) kun je allerlei banen niet krijgen en blijf je dus langer werkeloos, blijkbaar vinden wij dat ok?

Dat zeg ik zo hard, omdat we het nu in stand houden als provincie. We lossen dit niet op én er werd een forse versobering op het OV aangekondigd door Corona, dit zal een toename van vervoersarmoede leiden. Hoe gaan wij in 2022 verder met ov nu de beschikbaarheidsvergoeding toch nog langer blijft? Stoppen wij de enorme bezuiniging van 30% op het OV die aangekondigd is?

We sluiten graag uit met een voorbeeld uit de oude doos: hoe het mis kan gaan bij afschuiven en besluiteloosheid. Jaren geleden was het de SP in Zuid-Holland die het toen nieuwe probleem met rivierkreeften in de provincie aankaartte. De toenmalig gedeputeerde vond het toen niet zijn verantwoordelijkheid om iets te doen. Toen was het probleem nog op te lossen, nu niet meer. We zeggen als provincie erg vaak 'niet onze verantwoordelijkheid', maar als niemand de verantwoordelijkheid neemt kan een probleem snel uit de hand lopen zoals bij rivierkreeften.

Rivierkreeften