Een brug of een tunnel?

2 februari 2022

Een brug of een tunnel?

Als SP Zuid-Holland pleiten we keer op keer voor tunnels in plaats van bruggen. Wat de SP betreft is het namelijk heel belangrijk dat meer vrachtvervoer over water mogelijk is, elk schip haalt namelijk vele vrachtwagens van de weg. Meer bruggen betekenen een belemmering voor meer scheepvaart, want of de auto wacht op het schip of het schip wacht op de auto`s. Daarnaast kennen we allemaal de discussies over bruggen die te veel open zouden staan en de roep om spitssluitingen.

Waarom er dan toch keer op keer nieuwe bruggen worden voorgesteld en geen nieuwe tunnels? De aanlegkosten van een brug liggen veel lager dan die van een tunnel.

Ik zou de échte rekensom wel eens willen zien van een brug versus een tunnel:

- Zo staan auto`s voor een open brug te ronken en uit te stoten én kost het voor een brug staan tijd en dus geld voor de automobilist.

- Schepen die moeten wachten op een brugopening moeten remmen én optrekken, met veel extra uitstoot tot gevolg en ook voor de schipper is (wacht)tijd geld

- Bruggen moeten met hun bewegende delen vaker onderhouden worden dan een tunnel

- Bruggen kosten dag in dag uit geld door het noodzakelijk zijn van brugbediening

en zo mis ik vast nog een aantal punten die nodig zijn voor een eerlijke afweging tussen een brug en een tunnel.

We zijn er blij mee dat de Gedeputeerde vandaag toegezegd heeft dit eens écht op een rijtje te zetten, zodat we in de toekomst de afweging voor een brug of een tunnel écht goed kunnen maken!

Reacties

Een brug is een versmalling en verlaging van de vaarweg. Een brug is voor het landverkeer. Niet voor het scheepvaartverkeer. Nooit begrepen dat er beheerders zijn die bruggeld vragen aan de scheepvaart en niet aan het landverkeer.
Een brug mag daarom nooit hinder voor de scheepvaart veroorzaken, wel voor het landverkeer. Die wil immers een rivier of kanaal oversteken en...#omdenken