Weer aan de slag!

4 maart 2011

Weer aan de slag!

Nu, twee dagen na de verkiezingen, lijkt het er op dat we voor de komende periode een team van 5 man hebben in Zuid-Holland. We hebben ten opzichte van kamerverkiezingen van 2010 kiezers terug gewonnen, daar ben ik heel blij mee. Maar ten opzichte van 2007, toen we 8 zetels haalde, hebben we natuurlijk zetels verloren. We wisten met het verlies van 2010 al dat we deze bij deze verkiezingen, ten opzichte van 2007,  best eens zouden kunnen verliezen.

We raken dan ook 4 gewaardeerde collega`s(4 mensen gaan deze periode niet door, we krijgen er 1 nieuwe collega bij) uit onze fractie kwijt, ze blijven natuurlijk wel heel actief voor de SP! Maar, door het geweldige werk van SP`ers in heel Nederland hebben we veel kiezers terug gewonnen. Doordat er heel veel mensen op ons gestemd hebben, hoeveel precies weten we dinsdag, blijven we een grote partij. Waarschijnlijk de 5e partij, en daarmee ook zeker een factor van betekenis.

De politiek in Zuid-Holland is wel flink veranderd. Het CDA is van 13 naar 6 zetels gegaan, een enorm verlies. D66 is 5 keer groter geworden, van 1 naar 5 zetels(maar wel met minder stemmen dan de SP). En de PVV is met 8 zetels een grote binnenkomer. Ik ben heel benieuwd naar hoe dat de komende 4 jaar zal gaan.

Wat ik wel weet, is dat wij met de nieuwe fractie de komende 4 jaar ontzettend hard aan de slag zullen gaan en onze stinkende best zullen doen voor een sociaal en menselijk Zuid-Holland!