Rekenwerk en dealtjes

16 mei 2011

Rekenwerk en dealtjes

De Eerste Kamerverkiezingen zijn binnenkort. In tegenstelling tot de Tweede Kamer wordt de Eerste Kamer niet met algemene verkiezingen verkozen, maar met wat men 'getrapte verkiezingen' noemt. U heeft afgelopen maart uw stem uitgebracht bij de Provinciale Staten verkiezingen, en de Provinciale Statenleden stemmen op 23 mei voor de Eerste Kamer. Deze verkiezingen zijn deze keer erg spannend, het is namelijk nog maar de vraag of de coalitie van VVD, CDA met gedoogsteun van PVV wel een meerderheid gaat halen in de Eerste Kamer.

Elk Statenlid heeft 1 stem om uit te brengen voor de eerste kamer, hier is een aparte kieslijst voor samengesteld per partij. Maar niet elke stem telt even zwaar mee, dit is afhankelijk van het aantal inwoners van een provincie, en het aantal uitgebrachte stemmen in die provincie. Hier zijn vast allerlei hele moeilijke en slimme rekenmodellen voor om de exacte weging van de stemmen te berekenen. Ondertussen is de coalitie ook bezig met rekenen en dealtjes sluiten met Statenleden, om aan een meerderheid in de eerste kamer te komen. De SP doet niet mee met de koehandel over zetels in de Eerste Kamer, ook al zou het ons de extra zetel kosten.