Een kwestie van beschaving

19 juni 2012

Een kwestie van beschaving

Gisteren hebben 8 SP Tweede Kamerleden ruim 5 uur gesproken over de verhoging van het eigen risico in de zorg, de boete op ziek zijn. Onze Kamerleden gaven die mensen die de Kunduz coalitie geen stem wilden geven, een stem in het debat. Onze Kamerleden lazen de persoonlijke drama`s achter de kille en asociale bezuinigingen voor, gaven deze maatregel een gezicht. De SP had op de site mensen opgeroepen te vertellen welk effect het verhogen van het eigen risico voor hen zou hebben, hierop kwamen binnen 48 uur 2800 reacties!  Terwijl er zo veel te besparen is in de zorg, wordt het geld nu toch bij de zieke mensen gehaald, wordt ziek zijn bestraft. De SP zou het liefste helemaal geen eigen risico in de zorg willen (een boete op ziek zijn). Ik heb met kippenvel zitten kijken, hoe Renske Leijten goede en toegankelijke zorg een kwestie van beschaving noemde, beschaving die nu wordt weg bezuinigd. Hier kun je een klein stukje terug luisteren.