Stadsbijen prachtige combinatie van natuur, welzijn en zinvol werk

16 januari 2014

Stadsbijen prachtige combinatie van natuur, welzijn en zinvol werk

In Nijmegen verzorgen medewerkers van de sociale werkplaats vier bijenkasten op het gemeentehuis. In heel Gelderland moeten er  in 2015 zo’n zestig kasten staan. De SP in Zuid-Holland ziet ook in onze provincie mooie kansen voor een dergelijke samenwerking.
Steden worden steeds belangrijker als voedsel- en woonplaats voor bijen.  De gevleugelde vriendjes zijn onmisbaar voor de bestuiving van appels, peren,  paprika’s, broccoli en nog veel meer super gezond en onmisbaar voedsel .

Door pesticiden, voedseltekort, verzwakking en ziektes heeft de bij het zwaar. Een echt tekort aan bijen brengt uiteindelijk zelfs de volksgezondheid serieus in gevaar. De SP in Gorinchem kaartte deze problematiek onlangs aan bij het gemeentebestuur. Eén van de suggesties was een project in de provincie Gelderland, waar ex-daklozen en verslaafden bij de sociale werkplaats onder meer bijenkasten maken. Samen met hun begeleiders zorgen ze ook voor het beheer van de volken en het oogsten van de honing. Dit project slaat twee vliegen in één klap. Steden kunnen veel betekenen voor een gezonde bijenstand. Tegelijkertijd vinden we in steden ook de meeste  sociale werkplaatsen en geeft het werken met bijen mensen echt een goed gevoel. Werk dat de eigenwaarde versterkt lijkt me ook behoorlijk belangrijk in een tijd waarin we steeds vaker horen van dagenlang sigarettenpeuken opruimen, dossierpagina's tellen of schoenen poetsen als  ‘maatschappelijke tegenprestatie’. Dat helpt mensen niet, dat sloopt ze.

Tel daarbij op dat honing een enorm gezond en gewild is, en dat lokale producten steeds meer in opmars zijn. We hebben het dus echt over een  heel mooie en zinvolle combinatie.  Het zou geweldig zijn als een dergelijk project ook in Zuid-Holland van de grond zou kunnen komen.

Provincies en gemeenten daarnaast kunnen nog veel meer doen voor een gezonde bijenstand. Denk bijvoorbeeld aan afschaffen van bepaalde pesticiden en bij vriendelijke soorten in de publieke ruimte.  En in het voorjaar kunnen  bloemrijke bermen worden ingezaaid, ook toeristisch heel aantrekkelijk! En als we het dan over Gorinchem hebben, is een geweldig makkelijk begin het plaatsen van bij-vriendelijke bloemensoorten in onze talrijke mooie bloembakken door de hele stad!

Beste Johan,
Dank voor je reactie. Volgens mij zeg ik nergens dat de bijenpopulatie specifiek in Gorinchem er slecht voor staat. Wat ik probeerde duidelijk te maken is dat in heel Nederland, in heel Europa, de bijen steeds meer in de problemen komen. De kranten berichten hier regelmatig over, greenpeace kwam ook onlangs nog in actie om mensen te stimuleren meer bij vriendelijke bloemen te planten in eigen tuin/op eigen balkon. Dus alle beetjes helpen, ook al is het hier misschien minder schrikbarend dan elders.
Ik heb als Statenlid alle SP raadsfracties in Zuid-Holland gevraagd bijen op de kaart te zetten, zo ook Gorinchem. De mooie berichten uit Nijmegen gaven daar een goede aanleiding toe.
Ja, ik ben op de hoogte van enige projecten van de kant van de gemeente voor bloemrijke bermen. Maar bij mijn weten hebben wij nog geen 'eigen' bijenkasten, staan er in de bloembakken nog geen bij-vriendelijke bloemen en gebruikt Gorinchem nog steeds chemicaliën bij onkruidbestrijding.
Kortom, het kan altijd beter en er zijn altijd mooie voorbeelden waarvan wij hopen dat ze navolging zullen krijgen.
Met vriendelijke groet,
Lies

Hallo Lies,

Waarop baseert u de aanname dat het bijenbestand in en rond Gorkum er slecht voor staat? En bent u op de hoogte van de maatregelen die de gemeente Gorinchem al heeft genomen de afgelopen decennia om te zorgen voor een vitaal bijenbestand.

Met vriendelijke groet

Johan Sterk