Rechtszaak voor pesticiden, petitie tegen

19 november 2014

Rechtszaak voor pesticiden, petitie tegen

De provincie  gaat over lang niet alles. Dat is op zich een goede zaak, maar zodoende kom ik ook regelmatig zaken tegen waar ik het roerend mee eens of oneens ben, maar waar wij vanuit de provincie niet over gaan. In 2012 steunden alle partijen behalve de PVV een goed voorstel van de Partij voor de Dieren om de bijensterfte in Zuid-Holland tegen te gaan. De afgelopen jaren is wetenschappelijk bewezen dat neonicotinoïden bijdragen aan  de massale bijensterfte en daarmee een hele grote bedreiging  vormen voor de voedselketen, de biodiversiteit en onze gezondheid.

Dit betreft bepaald geen linkse hobby. Aangezien bijen een groot deel van de voedselgewassen bestuiven, is de bijensterfte ook  op langere termijn heel gevaarlijk voor de (Zuid-Hollandse) landbouw, economie en werkgelegenheid. Terwijl dit voorjaar de Tweede Kamer en de Europese Commissie eindelijk instemden met een verbod op neonicotinoiden, dagen de grote bedrijven Bayer en Sygenta  diezelfde Europese Commissie nu voor de rechter. Wetenschappelijk bewijs kan deze bedrijven er kennelijk niet van overtuigen dat de producten schadelijk zijn en niet gebruikt zouden moeten worden, massale publieke druk helpt hopelijk wel.

Tegen de rechtszaak die een ban op pesticiden terug wil draaien, kunt u hier tekenen