Een mooie inkijk in de Schilderswijk

21 februari 2015

Een mooie inkijk in de Schilderswijk

Gisteren ben ik samen met lijsttrekkers van andere partijen uit Provinciale Staten in het kader van de verkiezingen op bezoek geweest in de Haagse Schilderswijk. We hebben denk ik allemaal wel een beeld van de wijk na de media aandacht van afgelopen zomer (en misschien voor die tijd ook wel), daarom vond ik het ook zo goed om de wijk in te gaan (op de fiets, in de stromende regen) en met mensen te praten. Het beeld dat ik hierbij kreeg, was heel anders dan het beeld uit de media. Één van de mensen die wij spraken verwoordde het mooi: 'dit is óók de Schilderswijk'!

Omdat we de wijk op de fiets zijn gaan verkennen, hebben we veel meer gezien dan je misschien normaal zou zien. We begonnen bij een christelijke school met een gesprek met het schoolhoofd en één van de moeders die heel betrokken is bij de school. Mooi om te zien was hoe de school omgaat met taalachterstanden bij zowel kinderen als ouders en ook hoe de school een soort wijkcentrum is. Kinderen kunnen hier na school ook muziekles krijgen en ouders hebben een eigen lokaal waar ze gebruik van kunnen maken. De moeder die wij spraken was overigens ook heel duidelijk over het beeld uit de media van afgelopen zomer: zo herkende zij haar wijk niet en had zij het ook niet meegemaakt.

De volgende stop was een buurtvader die vertelde over de projecten voor kinderen (sport, spelletjes en één keer per jaar naar de Efteling) en hoe zij de wijk veilig proberen te houden. Hierna vertrokken we naar een hofje midden in de wijk. Een oase van rust die ik helemaal niet verwacht had midden in deze wijk. Het wijkje werd zo`n 130 jaar geleden gebouwd als betaalbare huisvesting voor Joodse mensen, de bewoner waar we even bij binnen mochten kijken vertelde dat er nu nog zo`n 10% Joodse mensen in het hofje woont en dat hij er graag en met veel plezier woont en blijft wonen.

Al met al wat het een heel nuttig en verhelderend bezoek dat ons de andere kant van deze Haagse wijk heeft laten zien, de kant van saamhorigheid en positiviteit naar de toekomst!

Met dank aan City Mondial voor de foto`s en gastvrijheid.