Geen nieuw bedrijventerrein het Groene Hart in!

5 februari 2011

Geen nieuw bedrijventerrein het Groene Hart in!

Zuid-Holland is het meest volgebouwd van alle provincies in Nederland, over elke vierkante meter is er discussie, voor elk stukje dat nog niet bebouwd is zijn talloze bestemmingen te bedenken zoals groen, wegen, woningen, recreatie en bedrijventerreinen. Maar we hebben niet genoeg ruimte om alles toe te laten, als we dat zouden doen zouden we geen groen meer overhouden, dan heeft onze provincie geen groene longen meer over.

Dat probleem lopen we nu tegenaan in Gorinchem, de gemeente wil graag een nieuw bedrijventerrein het groene hart in. Maar we hebben nog genoeg ruimte over op andere terreinen die de stad al heeft, een deel hiervan kan eerst geherstructureerd worden, maar een deel staat ook nog gewoon leeg. Maar dat is niet ons enige bezwaar, we hebben nog veel meer bezwaren tegen dit terrein en deze plek:

• Dit terrein zal een enorm verkeersprobleem op gaan leveren, niet alleen is de kans heel klein dat er een aftakking van de A27 gaat komen, maar dit is ook onwenselijk.
  • Het verkeer zal helemaal vast gaan lopen op de omliggende wegen.
  • Het terrein is in elk geval de komende 10 jaar slecht bereikbaar en het is maar de vraag of dat nog zal verbeteren.
  • Het zal een hele gevaarlijke situatie opleveren voor schoolgaande kinderen
  • Het terrein wordt omsloten door een aantal hoofd transportassen namelijk 2 autosnelwegen en de Betuwelijn, het Merwedekanaal en grootschalige (zware) industrie (chemiestrook). Ook ligt er nog een gastransportleiding dwars door het gebied.
  • Er wordt een groot aantal risico’s gebundeld in een gebied op een knooppunt tussen drie provincies. Gorinchem heeft geen grote stad in de buurt die snel kan bijspringen.
  • Gaat Gorinchem nog meer kantoren bouwen voor de leegstand?
  • Na verwezenlijking van het plan zou de woonkern Gorinchem aan alle kanten zijn ingesloten door hetzij industrie, hetzij infrastructuur.

En dit zijn nog maar een paar redenen om tegen dit terrein te zijn.

Komende woensdag voert de SP in Gorinchem actie tegen de aanleg van dit terrein, wil je mee doen, laat het me weten!