Dierenwelzijn in de Provincie

16 maart 2012

Dierenwelzijn in de Provincie

Afgelopen woensdag hebben Statenleden een discussie gehad over dierenwelzijn (in een commissie). Tijdens deze discussie kwam er naar voren dat Zuid-Holland al best een hoop doet op het gebied van dierenwelzijn, en dat er nog meer zou kunnen. Wat er bijvoorbeeld een paar jaar geleden besloten is, is dat nieuwe gemalen(die zorgen dat wij droge voeten houden) visvriendelijk moeten zijn. Dat komt er op neer dat de vissen niet vermalen worden door het gemaal. Het Provinciebestuur heeft woensdag op een behoorlijk aantal punten gezegd aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld bij aanleg van nieuwe wegen of onderhoud van bestaande wegen of vaarwegen, zal er gekeken gaan worden naar de mogelijkheden voor klein wild tunneltjes. Deze kleine dieren kunnen dan met de tunneltjes onder de weg door, in plaats van over de gevaarlijke weg over te steken. Heel belangrijk is ook dat jagen op dieren voor je plezier, in Zuid-Holland niet toegestaan zal zijn, hier ben ik echt heel blij mee!

Ook zal er voortaan eerder opgetreden worden als een diersoort een te grote populatie krijgt (vooral exoten, dieren die hier niet vandaan komen en hier ook geen natuurlijke vijand hebben). Dit klinkt natuurlijk een beetje raar, dat je het daarbij dan over dierenwelzijn hebt. Maar als zo`n populatie blijft groeien, verdringen ze andere dieren en uiteindelijk is er voor het dier zelf ook geen voedsel meer. Het resultaat is dan groot dierenleed. Ook veroorzaken sommige dieren gewoon schade aan de natuur (zoals de rivierkreeft, die hier voor meer uitleg) en aan andere dieren.