h

De kleine binnenvaart heeft het zwaar

12 augustus 2012

De kleine binnenvaart heeft het zwaar

De Algemene Schippersvereeniging (ASV) trekt met haar pamflet Kleine binnenvaart, de moeite waard aan de bel, het gaat niet goed met de kleine binnenvaart. Niet alleen in Nederland, maar in heel Europa verdwijnen er steeds meer kleine schepen. Dit komt deels doordat kleine vaarwegen, hetgeen wat de binnenvaart fijnmazig maakt en er voor zorgt dat bedrijven tot de achterdeur bevoorraad kunnen worden per schip, verdwijnen. Maar een andere zeer belangrijke oorzaak voor het snelle verdwijnen van het kleine schip, is het eisenpakket van de CCR (de Centrale Rijnvaarcommissie). De investeringen die gedaan moeten worden om een klein schip aan deze eisen te laten voldoen, zijn vele malen hoger dan de waarde van het schip, kortom, een onmogelijke investering.

Maar wat is het resultaat als deze schepen weg zouden vallen? Veel bedrijven die nu nog met kleine schepen bevoorraad worden, moeten dan per vrachtwagen bevoorraad worden. Volgens de ASV zijn de volgende steden in Zuid-Holland, als de vloot van kleine schepen, weg zou vallen, niet meer per binnenvaartschip te bereiken: Delft, Den Haag, Bodegraven, Leiden, Lisse, Hillegom, Haastrecht, Middelharnis, Spijkenisse, Brielle Deze kleine schepen vervoeren de lading van 14 tot 54 vrachtwagens, deze komen dan extra op de weg, dit zou een enorme belasting voor het milieu zijn. Daarnaast raken vele schippers hun schip (wat vaak hun pensioen had moeten zijn) en hun werk kwijt. Niet voor niets vraagt de SP al jaren aandacht voor de (kleine binnenvaart), met 2 rapporten van onze kamerfractie: De schipper aan het woord en de kleine binnenvaart in zwaar weer en ook in Zuid-Holland met Waar water is, is een weg. Maar er is duidelijk nog een lange weg te gaan om te voorkomen dat de kleine binnenvaart zal verdwijnen!

Reactie toevoegen

(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.
(If you're a human, don't change the following field)
Your first name.

Plain text

  • Geen HTML toegestaan.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

U bent hier