Helm, veiligheidsschoenen en bril

15 augustus 2012

Helm, veiligheidsschoenen en bril

Vandaag ben ik samen met D66 op werkbezoek geweest bij Deltalinqs op het terrein van Rubis Terminals, een klein tankopslagbedrijf in de Botlek. Deltalinqs is een belangen en kennis organisatie van bedrijven in de Botlek. Naar aanleiding van de problemen bij Odfjell, hebben wij deze zomer verschillende gesprekken met experts en werkbezoeken in deze sector.

Naast een presentatie over het bedrijf en over Deltalinqs, mochten we ook een wandeling maken over het terrein van Rubis Terminals, maar natuurlijk niet zonder Helm, veiligheidsschoenen en veiligheidsbril. Ik was al eerder op het terrein van Odfjell geweest, maar in tegenstelling tot dat terrein, was dit terrein gloednieuw (niets is eerder gebouwd dan in 2008), met andere ervaringen.  Het bood een redelijk contrast (ook qua formaat). Er komt uiteraard nog een uitgebreid verslag met foto`s op de SP Zuid-Holland site, maar er zijn toch twee opvallende punten die ik hier graag vast wil delen. In het gesprek met Deltalinqs kwam heel duidelijk naar voren dat zij ook twijfels hebben bij het gedeeltelijk privatiseren van een deel van de controles (zoals met ISO certificaten). Daarnaast werden er ook twijfels geuit over de deregulering rondom de industrie, vanwege het belang van regels als richtsnoer voor ondernemers (de vergelijking was het verschil tussen het wel en niet hebben van een rugleuning aan een stoel, waarbij de rugleuning de regels zijn).  Twee zeer zinnige uitspraken, lijkt mij!