Invoering OV-chip veroorzaakt nóg meer problemen

9 januari 2013

Invoering OV-chip veroorzaakt nóg meer problemen

Vandaag spraken wij in de Statencommissie van Zuid-Holland over de bizarre prijsstijgingen van Arriva in de Hoeksche Waard. Er was een inspreker vanuit het gebied, die aandacht kwam vragen voor de enorme stijgingen van prijzen in dit gebied, oplopend tot meer dan 100% in bepaalde gemeenten. Dit is echt onacceptabel! Het is onbegrijpelijk dat Arriva in de media stelt deze prijsstijgingen niet aan te hebben zien komen, zij weten welke abonnementen zij verkopen en ik hoop dat zij ook weten waar hun reizigers van en naartoe gaan, zodoende was dit te berekenen en te voorkomen geweest. Arriva had dit moeten en kunnen weten.

Dit alles, is het gevolg van de invoering van de OV-Chipkaart, deze kaart is natuurlijk al een redelijke ramp op zich. Het lijkt er nu op, dat hetgeen er landelijk afgesproken is over deze kaart en de regels voor deze kaart, absoluut niet werkt. Er zou een soort 'kostenneutraliteit' voor de reizigers komen, stelde de commissie die landelijk over de OV-Chip ging, maar hierbij is gekeken naar de strippenkaart en niet naar de reizigers die met een (ster) abonnement reisde. Een grote fout, want deze groep wordt nu de dupe! Hun kosten stijgen enorm en zij worden de bus uitgejaagd! Het is dan ook goed dat de Provincie eist van Arriva dat er deze week een oplossing komt.

Hieronder hetgeen ik tijdens deze commissie gezegd heb.

Voorzitter, het mag duidelijk zijn, de prijsstijgingen bij Arriva in de Hoeksche Waard en in de Drechtsteden, zijn bizar, disproportioneel en absoluut onacceptabel. Het is dan ook zeer begrijpelijk dat er zoveel ophef ontstaan is in dit gebied.

Het doel is kostenneutraliteit, de SP vraagt zicht ten zeerste af, of dit in de Hoekse Waard het geval is. De stijgingen van de kosten voor reizigers, zeker scholieren, in dit gebied, zijn zo groot, dat er ergens bij een andere groep enorme dalingen zouden moeten liggen die wij nog niet zien. Het verbaasd ons ten zeerste dat Arriva niet van te voren wist dat deze prijsstijgingen doorgevoerd zouden worden.

De reparatie van Arriva voor scholieren is een eerste stap, maar hierbij wordt uitgegaan van 20 reisdagen per maand. Terwijl studenten met een ster abonnement altijd konden reizen, en dus waarschijnlijk ook in het weekend reisde en buiten de schoolactiviteiten om. Daarnaast reisde niet alleen studenten met een dergelijk abonnement. Ook kon er makkelijker overgestapt worden op andere vervoerders. Ook Forensen hebben hier grote nadelen van. Het verlies hiervan wordt niet meegenomen in de berekeningen. Mensen worden de bus uitgejaagd.

Het voorbeeld wat wij nu in de Hoekse Waard zien, zal in het hele land een probleem worden. Wij vragen ons dan ook af of het huidige probleem bij Arriva ligt, of bij de landelijke afspraken rondom de invoering van de OV chipkaart. Een invoering waar de SP absoluut niet voor was, en blijkbaar is de uitvoering een een grotere ramp dan eerder aangenomen werd. Als dit laatste het geval is, willen wij GS vragen dit aan te kaarten bij de minister aan te kaarten en hier landelijk een oplossing voor te vragen/zoeken

Hallo Lies en Harre,

Heel mooi steun voor dit onderwerp in de Staten;
wat doen jullie met de PETITIE die is gestart op de website Petities.nl hierover?

Totslot: Wat kunnen wij als SP hier in de Hoeksche Waard nog ondernemen?

Groeten,

Bernd Zwart
(je weet wel; SP-lid op Verkiezingslijst PS)