Hoog tijd voor een nieuwe structuurvisie

12 maart 2013

Hoog tijd voor een nieuwe structuurvisie

De provinciale structuurvisie is de visie op de ruimtelijke ordening in onze provincie. In Zuid-Holland betekent dit dat hierin duidelijk staat aangegeven waar we bepaalde (bouw)ontwikkelingen wel willen hebben en waar we dat zeker niet willen hebben. Een belangrijk document dus, met een grote impact op bijvoorbeeld het landschap en hoe we de schaarse ruimte ordenen. De huidige visie is een aantal jaar terug geschreven en ging nog uit van een grote groei en economische voorspoed. Inmiddels kunnen we constateren dat sindsdien het een en ander veranderd is.

De kantorenwereld is zo goed als tot stilstand gekomen, de leegstand is groot en de bouw is sterk verminderd. Ook woningen worden er weinig meer bijgebouwd en een korte blik op Funda leert dat het met de verkoop van woningen ook niet al te goed gaat. Daarbij komt dat het ook met de detailhandel niet al te florissant gesteld is, steeds meer winkelruimtes komen leeg te staan. Behalve economische ontwikkelingen, zien we ook een trend van klimaatveranderingen. Los van de discussie hoe groot de impact hiervan is, ligt hier een belangrijke opdracht voor bijvoorbeeld de kustverdediging en de dijkbescherming. Is het dan allemaal kommer en kwel? Neen, gelukkig niet. Steeds meer maken we gebruik van duurzame energie. Maar ook dit heeft effect op ons gebied. Waar willen we windmolens? En waar willen we ze niet? En nog meer van dit soort vragen. Hoog tijd dus om onze structuurvisie grondig te herzien!

Startbijeenkomst 7 maart
Op donderdag 7 maart was ik aanwezig bij de startbijeenkomst van de herziening van onze structuurvisie. In het dagelijks leven hebben bijvoorbeeld bestuurders van lokale gemeenten, ambtenaren, waterschappen, belangenverenigingen en andere organisaties te maken met onze structuurvisie. Zij waren ook allen bij elkaar gekomen  - met meer dan 350 mensen - om mee te praten over de nieuwe structuurvisie. Een levendige discussie werd gevoerd over wat de provincie moet doen. Om de provincie nog duurzamer te maken. Of waarom we leegstaande kantoren moeten gaan ombouwen tot bijvoorbeeld woningen. Hoe we de stadscentra levendiger krijgen, ondanks de soms grote aantallen leegstaande winkels. Het was een goede bijeenkomst en ik heb vooral geluisterd, de politieke discussie volgt namelijk nog later bij ons in Provinciale Staten.

Ben je geïnteresseerd in de herziening? Kijk dan hier op de speciaal hiervoor geopende website. Je kan op de website ook reageren op de verschillende ontwikkelingen.