Ruimtelijke Ordening

15 maart 2013

Benzinepomp in het groen?

Vorige week spraken we over een ontheffingsverzoek van de gemeente Hellevoetsluis om een benzinepomp te bouwen buiten de bebouwde kom. Een interessant dilemma volgde. Enerzijds begrijp ik dat een gemeente z'n benzinepompen zoveel mogelijk wil verplaatsen buiten de bebouwde kom. Anderzijds is het zonde als weer een stukje groen verloren gaat. Ook waren een hoop zaken in bijvoorbeeld de inspraak bij de gemeente fout gegaan. Inwoners die dicht bij de beoogde bouwlocatie woonde, kwamen inspreken en lieten duidelijk weten boos te zijn.

12 maart 2013

Hoog tijd voor een nieuwe structuurvisie

De provinciale structuurvisie is de visie op de ruimtelijke ordening in onze provincie. In Zuid-Holland betekent dit dat hierin duidelijk staat aangegeven waar we bepaalde (bouw)ontwikkelingen wel willen hebben en waar we dat zeker niet willen hebben. Een belangrijk document dus, met een grote impact op bijvoorbeeld het landschap en hoe we de schaarse ruimte ordenen. De huidige visie is een aantal jaar terug geschreven en ging nog uit van een grote groei en economische voorspoed. Inmiddels kunnen we constateren dat sindsdien het een en ander veranderd is.