Diervriendelijk? Alleen als het ze uitkomt

18 april 2014

Diervriendelijk? Alleen als het ze uitkomt

Vorige week woensdag rolde ik van de ene verbazing in de andere tijdens de bespreking van een SP motie uit 2011 over het omvormen van de intensieve veehouderijen in Zuid-Holland naar diervriendelijker, duurzamer en minder intensieve bedrijven. Want de PVV, ja die partij van de dierenpolitie en die partij waarbij de zaal te klein is als het gaat over de ‘vogelgehaktmolens’ (lees windmolens), vond het onzin en 'boertje pesten'. En elke partij die voor de motie was terwijl de PVV vond dat ze tegen hadden moeten zijn (bijvoorbeeld VVD en CU/SGP) kreeg de wind van voren. Deze intensieve bedrijven waren al geweldig en diervriendelijk zo stelde deze partij, want de biggetjes mochten de eerste weken van hun leven los rondlopen (in een betonnen bak onder kunstlicht). Hier ziet u een voorbeeld van op de foto. Dit is het bedrijf dat door de PVV zo mooi en diervriendelijk genoemd werd. Als u goed kijkt ziet u ook een stervend biggetje, waar het waarschijnlijk al langer niet goed mee ging maar waar niets mee gedaan werd. Het dier werd aan zijn lot overgelaten. Dat lot was rond geduwd en gebeten te worden door de biggen waar het beter mee ging. Dat lot was niet meer op kunnen staan en dat lot was waarschijnlijk ellendig sterven.

Bij een later agendapunt, wond de PVV zich enorm op over een subsidie voor stroken langs akkers om te voorkomen dat hamsters in een maaimachine dood zouden gaan. Klaarblijkelijk waren hamsterverhakselaars een minder groot probleem dan de vogelgehaktmolens. Ook dat varkens die niet meer ruimte hebben dan hun eigen lijf groot is, bleek voor de PVV geen enkel probleem, want dat zijn toch zulke mooie goed lopende bedrijven van hardwerkende boeren.

U begrijpt dat ik de weg even kwijt was. Maar in de loop van mijn discussie met de PVV-woordvoerder werd deze me snel weer duidelijk. Diervriendelijkheid is iets om te prediken als het electoraal zo uit komt, hamsters in een kooitje verdienen wel bescherming van de dierenpolitie, maar hamsters op een akker hoeven niet beschermd te worden. Alle bekende nadelen van de intensieve veehouderij als dierenleed, mestoverschotten, antibioticaresistentie en vernietiging van het tropisch regenwoud interesseren de PVV kennelijk niks. Want de kiloknaller moet gewoon mogelijk blijven, zo wil de markt het.

Reacties

Overigens vinden wij betaalbaarheid van voedsel ook heel belangrijk. Maar dit is uiteindelijk ook zeer duur vlees als je kijkt naar de maatschappelijke kosten (uitstoot, kosten voor onderzoek door de resistentie tegen antibiotica etc). Wij willen juist betaalbaar een eerlijk eten, dit is dat zeker niet.