Ambitieus project om bijen te redden

26 februari 2015

Ambitieus project om bijen te redden

Vandaag ben ik de hele dag op verschillende plekken op werkbezoek geweest, waaronder bij een imker in Rotterdam (www.debloeiendestad.nl). Zijn verhaal is ambitieus en inspirerend! Hij is namelijk niet alleen 'gewoon' imker, maar ook bezig met een teeltprogramma voor de bijen om de varroamijt (door die parasiet is de bij verzwakt en ontvankelijker voor de gewone ziektes.) die het voortbestaan van bijen bedreigen te stoppen, om de dieren resistent te maken. Dit is ook erg hard nodig, want je kunt wel zeggen dat bijen bij bosjes vallen, terwijl ze erg belangrijk zijn voor ons ecosysteem en ook voor onze voedselproductie.

Dit alles gaat niet altijd even makkelijk, want hoewel de meesten van ons wel weten dat het slecht gaat met de bijen, blijft de steun voor de imkers en dit project vaak uit. Zo zijn er kleine problemen, zoals een heffing van 400 euro voor iets wat er helemaal niet is (portacabins die al lang weg zijn) waar ze niet vanaf komen, maar ook is geld krijgen voor het project een hele klus (die nog niet geslaagd is). Dat terwijl dit project baanbrekend is en de bijenpopulatie zou kunnen redden.

Naast het resistent maken van bijen, houdt deze imker zich ook nog bezig met het opleiden van hobby imkers, het bieden van plekken aan kansarme jongeren, een regionaal opvangcentrum voor bijen en nog veel meer! Wij willen in elk geval graag terug in mei om de bijen en imker in actie te zien en om te kijken hoe wij de bijen en imker verder kunnen helpen! Want wat ons betreft verdient dit project alle steun en aandacht!