vervoer

12 oktober 2022

Domste fout in lange tijd: 7 jaar langer een slechte concessie

De afgelopen jaren pleitte de SP bij herhaling voor nieuwe treinen op de MerwedeLingeLijn, vanwege het nu ontbreken van toiletten, gezondheid van medewerkers en de capaciteit van de huidige treinen. Tegelijkertijd is de SP sinds het begin van de concessie zeer kritisch over het functioneren van de concessie en concessiehouder. Daarom had ik deze bijdrage toen we het vandaag hadden over nieuwe treinen gecombineerd met 7 jaar verlenging van Qbuzz.

2 februari 2022

Een brug of een tunnel?

Als SP Zuid-Holland pleiten we keer op keer voor tunnels in plaats van bruggen. Wat de SP betreft is het namelijk heel belangrijk dat meer vrachtvervoer over water mogelijk is, elk schip haalt namelijk vele vrachtwagens van de weg. Meer bruggen betekenen een belemmering voor meer scheepvaart, want of de auto wacht op het schip of het schip wacht op de auto`s. Daarnaast kennen we allemaal de discussies over bruggen die te veel open zouden staan en de roep om spitssluitingen.

2 januari 2013

Veerpont de Veerkracht in de uitverkoop

In oktober meldde de SP verbaasd te zijn over de subsidie van ruim een kwart miljoen die veerexploitant van de veerdienst Gouderak-Moordrecht kreeg. De SP was hier zeer verbaasd over omdat enige weken na de feestelijke doop van dit mooie nieuwe schip, er even verderop een brug geopend werd, waar auto`s gratis overheen kunnen. Je zou denken dat een exploitant van een veer op zijn klompen aan zou kunnen voelen dat dit wel eens een probleem voor de exploitatie zou kunnen worden, maar nee, hier werd niet vanuit gegaan.